Posts

Showing posts from October, 2009

Hidup Terbuang, Mati Terbilang

Image
Sejarah selalunya memaparkan para ulama akan dihina pada hidupnya. Namun, sesudah ketiadaan mereka..Manusia akan menilai semula perjuangan mereka. Dan nama mereka akan terus mekar sebagai Pejuang Agama.

Ibn Taimiyah mati didalam penjara, namun kini, namanya disebut2 oleh ulama2 muktabar. Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi meletakkan padanya gelaran "Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah"

Hari ini saya nak bawakan kisah tentang seorang pejuang yg kita seringkali sebut apabila membacakan hadith..Iaitu Imam Al-Bukhari,. Nama sebenarnya Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al-Mughirah bin Bardizbah.(194-256H)

Petikan ini dipetik dari Artikel Dr Maza : (sini)

Ini tidak pelik. Al-Imam al-Bukhari (194-256H) atau namanya Muhammad bin Ismail yang agung dalam hadis itu, semasa hayat dituduh menganut ajaran Muktazilah dan sesat, bahkan dikafirkan. Beliau terpaksa keluar meninggalkan negerinya Naisabur. Tuduhan bahawa beliau menyatakan al-Quran makhluk bukan sahaja mempengaruhi orang awam, …

Jalan Perjuangan Bermula Dengan Selangkah

Assalamualaikum...

seminggu dah berlalu stdy week..
tapi aku....zero..
pa pon xleh nak stdy..x macam final2 biasa..

apa pon yg jadik...
kena bangun semula...
sedeh@marah@tensen..
kita kena teruskan perjalanan..

Seribu batu perjalanan,
bermula dengan selangkah kecil yg berterusan..

kita nak sampai ke destinasi..
tp kita xnak bangun semula utk teruskan perjalanan..
sampai bila pon kita xkan sampai..

kita ada impian dan misi kita tersendri..
kita akan terus mara utk sampai ke tujuan kita..
pecahkan segala halangan didepan..
walaupun kita akan tercedera ditengah2 perjalanan..
jatuh berkali2..tapi kita kena bangun...
bangun dengan kekuatan tersendiri...
seandainya patah sayap..kita akan bertongkatkan paruh..
sehingga kita sampai ke destinasi yg dituju...

Positifkan yg Negatif sebaiknya..
Jangan tambahkan masalah@susahkan orang lain..
Bertindak matang dalam segala penyelesaian..
(walaupun orang tgk aku mcm kebudak-budakan)..

Mohon Maaf atas segala salah dan silap..
aku manusia biasa, kadang2 aku x mampu utk gembirak…

aku juga punya kelemahan sendiri...

salam...

saje jek xdek keja..
nak luahkan perasaan sket...
hope dapat hilang kan sket pon jadik le...
ntah le..rasanye..artikel ni xda la unsur2 ilmiah...
mungkin more to emosi yg x stabil..hehehe...ape la..

tentang manusia...
da x manusia yg x da masalah??
da org cakap org gila x bermasalah..betul ke ek??
org gila bermasalah juge la...masalah dia adalah "gila" tu sendiri..
tp masalah tu mcm masalah pemutus..

tp kalau manusia normal...
yg boleh masuk Universiti..
boleh bancuh air sarsaparilla and minum...
leh buat blog..leh lompat..
leh tendang orang kalau dia geram..
da x manusia camni yg xda masalah??

semua mesti hadapi masalah...
tapi bila berdepan masalah...
semua masalah da solusi yg selamat ke??
aku rasa cam x...
mesti da situasi yg sbbkan kita tersepit...

contoh mudah...
kalau da org yg da pnyakit kencing manis..
pegi kat doctor, doc kata kaki kena potong..
skrg pesakit tu keadaan tersepit..
nak keadaan lagi truk atau kaki dibuang??

kalau kita da hadapi msalah camni..
fikirkan mudarat kedua2 pe…

Kematian Menanti....

Image
Tadi pagi..aku dapat 1 mesej dari makcik aku...
Fatimah...anak ustaz Ramadhan Fitri n Ustzh Khadijah kembali ke Rahmatullah.
Umur Fatimah baru 3 bulan...sebelum ni dapat berita dari sahibah USM yg anak Ust Ramadhan kritikal...stil kat ICU..guna alat bantuan pernafasan..
TIme balik penang...Abah cerita yg anak Ust die da masalah oxygen x sampai ke otak...
Allahurabbi..Insan hebat diuji dengan ujian yg hebat..
Fatimah anak pertama Ust Ramadhan..Allah ambil die semula dlm usia yg muda..

Di UTM plak..da shabat yg baru saje kehilangan adiknya..
(info diambil dari blog rakan2 beliau dan sumber dipercayai.)

Innalillah wainna ilaihiraji'un

takziah saya ucapkan kepada Ustaz Ramadhan dan Ustazah Khadijah..
n kepada sahabat saya Ezwan Jalil (Wan kecik) atas musibah yg menimpa..

Moga Allah berikan kalian ganjaran pahala diatas musibah yg menimpa,
dan mudah-mudahan Allah gantikannya dengan sesuatu yg lebih baik.
Allah lah sebaik2 Pemberi Nikmat.
Allahumma Ameen
Saya mengajak sahabat2 untuk berdoa kepada mer…

Al Quran Pendamping Kacak??

salam Alaik...

sekadar perkongsian dgn sahabat2 yg turut dapat emel ttg Al-Quran akan datang sbgai seorang lelaki kacak..
kita tidak menafikan ttg syafaat Al-Quran pada hari kiamat..
namun kadang2 tokok tmbah yg dibuat menjadikan kisah itu hilang keasliannya,..

artikel asal dari emel mcm ni..

Di dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda yang
bermaksud:

"Pada hari Kiamat nanti, di hadapan Allah swt tidak
akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih
tinggi daripada Al-Quran, bukan Nabi, bukan malaikat
dan sebagainya".

Melalui hadis di atas kita dapat mengetahui bahawa
Al-Quran adalah pemberi syafaat yang mana syafaatnya
akan diterima Allah.

Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa Apabila
seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk
melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak
akan berdiri di bahagian kepalanya.

Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang
mendiami antara dadanya dan kain kafan itu.

Bila selesai dikebumikan, orang ramai termasuklah
ahli-ahli keluarga dan ke…

Kisah Nabi Ayub -- Antara kebenaran dan rekaan!

Salam alaik...

ada sahabat bertanya pada saya ttg kisah Nabi Ayub yg pernah dikeluarkan di salah sebuah Surat Khabar di Malaysia ni..

dalam kisah tu, dia da menyatakan bahawa Nabi Ayyub ditimpa musibah dgn badannya berulat2.

kononnya apabila ada ulat yg jatuh ketanah,
Nabi Ayyub akan ambil ulat tadi utk diletakkan semula ke badannya..
kita dengar kisah ini agak pelik.
kita tidak menafikan Nabi Ayyub diuji dgn penyakit yg berat..
tapi berkaitan mengutip semula ulat diletakkan diatas badan kembali,
kononnya hendak menunjukkan kesabaran,
sejauh mana kebenaran kisah ni??

Mohon setelah ditanya pada mereka yg lebih arif...inilah jawapan yg diberi..

Memang terdapat hikayat bahawa ulat jatuh dari daging Nabi Ayub a.s. lalu baginda mengambilnya dan meletakkannya balik ke badannya.

Komen Ibn al-Arabiy, "(kesahihan) kisah ini adalah terlalu jauh, sedangkan ia perlu kepada nukilan yang sahih. Dan tidak ada jalan untuk menemuinya". (Tafsir Qurtubiy 11/324).

Di dalam kitab Al-Israiliyyat Wal Maudhu…

Menatap Matamu...

Lirik lagu kat blog aku...
tp aku bukan mat jiwang ek..

Sungguh Indahnya hari berlalu,
Menunggu kasih tambatan hati,
Ingin rasanya kuslalu berbagi,
bersamanya kala suatu nanti,

Andaikan kau jadi milikku,
selaluku nyanyikan lagu rindu,
Andaikan kau dan aku bersatu,
dunia ini berseri selalu.

Kuingin dirimu dekat dihatimu,
berdua kita kan raih bahagia,
kuingin dirimu turut merasa,
rasa rindu utk menatap matamu.
menatap matamu.

Bagaikan bintang nun jauh disana,
terangi malam yg semakin gelap,
jika kau sudi menemaniku,
takkan ku lepas walau sedetik pun.
Andainya kau jadi milikku,
selaluku nyanyikan lagu rindu,
andaikan kau dan aku bersatu,
dunia ini berseri selalu..


Kuingin dirimu dekat dihatimu,
berdua kita kan raih bahagia,
kuingin dirimu turut merasa,
rasa rindu utk menatap matamu.
(ulang 2x)

andaikan kau jadi milikku,
selaluku nyanyikan lagu rindu,
andaikan kau dan aku bersatu,
dunia ini berseri selalu..

Kuingin dirimu dekat dihatimu,
berdua kita kan raih bahagia,
kuingin dirimu turut merasa,
rasa rindu utk me…

Kisah Franchis Light Zaman Moden

Image
Haa..kali ni nak citer ttg kisah yg belaku time aku balik penang..
walaupun sampai sabtu pagi,
ahad malam dah bertolak balik..
tpi amat2 berharga.
Lepas rindu kat family..
release tensen sblum masuk stdy week..
n macam2 le..

Kisah bermula disini...




ok..sape kenal francis Light?
Budak bermasalah yg datang nak jajah penang tu..
aku xnak bincang ttg pa dia buat kat penang..
tp ttg kisah kematian die..haa...camna dia mati??
sape yg bunuh dia sebenarnya??
ke dia mati dengan sendirinya??
atau mati tercekik time makan ikan??
perkara itu kita akan singkap dalam artikel ni..siapa kenal pada tokoh ini??
org yg bersedia utk menembak si Francis Light tu??
Ini Ir Sir Abdul Muiz Abdul Wahab...
(Perkenalkan..ni le My luvly brother yg banyak motivate aku)

haa...AWAS!!!!
gambar ini adalah edit dari komputer semata2..
gambar ni xbetul...
bukan Ir Sir Abdul Muiz yg bunuh org tua ni...






TAPI.......

Haa...Eh...Bukan ni...
Bukan2..sama sekali tidak..
Betul...bukan yg ni...
ni edit dari komputer jugak..
hehe..
(Ni Abg 'Azzudin)





Tokoh…

Warkah Untuk Adam...

Salam..
baru jek abis meeting sket tadik..
dibenarkan balik awal..
sbb sok da KoQ..
hurm..

sblum start study n blatih utk koQ..
tulis jap artikel...

lebih kepada peringatan utk kaum lelaki..
juga dapat dari sorg rakan..
amat2 tersentuh..mcm byk kena pada diri ni...

Muhasabah sentiasa..

Akhi...
aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan,
dari melihatmu gembira dalam kelalaian,

Akhi,
aku bangga mendengar tangisanmu kerna pengorbanan,
dari melihat tawamu dalam pengkhianatan.

Akhi,
Aku bangga andai engkau mati dimedan kebenaran,
dari hidup dalam kesesatan.

akhi,
jangan lupa,ini semua kerana,

Engkau dimuliakan dengan Islam,
bukan pangkat atau harta.

Untukmu Kaum Adam..

Salam alaik..
sajak ni tadi pagi aku dapat...
dari sorang shabat..
amat menarik utk dihayati,
terutamanya kaum Adam yg ada skrg..


Lelaki yang suci itu adalah lelaki yg dijaga oleh Allah,
Tidak sedikit pon Allah membenarkan mana2 wanita menyentuh dirinya walaupun hatinya,
Kerana Allah amat menyintainya....

Tetapi andai kita bergelumang dengan cinta wanita,
Dimana Allah utk menjaga kita?
Seolah2 telah dilepaskan kita kepada seorang manusia yg lebih banyak mengecewakan kita,

Jika Allah dtangkan kesedaran kepada kita supaya kita meninggalkan cinta wanita,
maknanya Allah hendak mengambil kita kembali utk dijaga-Nya,
mengapa masih ragu?
kekuatan usah ditunggu, tp harus dicari,

Hargailah atas kesempatan yg Allah berikan...

Sebesar2 dosa adalah dosa yg dilakukan ketika kita berasa berdosa melakukannya..

-Imam Al-Ghazali-

Coretan untuk kazen terbaik...

Image
ASsalaMualaikum....

hari ni saja nak tulis artikel utk kazen aku..
the best kazen...

kenalkan ttg die sket..
Nama :Mohammad Mustaqim Bin Mohd Salleh
Umur :21 tahun
Belajar :Kolej Profesional Mara Kuantan
Status :Single but not available(kot,tanye la die sendiri..hehe)

kami xpernah gaduh dari kecik..
alaa...stakat xpenah gaduh..
ramai yg camtu..
Hah...
da point lagi..
dari kecik, kami banyak buat bnda sama2..

tadika sama,
<>,
sek rendah sama,
rumah sukan sek rendah sama(kuning)
sek men sama...(Al-Mashoor)
rumah sukan kat Al-mashoor sama
pendek kata.
semua skali e..

kahwein??
xtau agik..hahaha..
kalao dapat pasangan kembar...
memang sempoi le..

cara kami bhasa kan diri kami pon berlainan dari kazen lain..
"kami" n "ampa"
hehe...spesel..

5/10/2009
besday die..21 tahun..(ni jyu ichi)
Selamat Hari Lahir "DAH TUA KEREPOT DAH AMPA..."
hehe..
*Artikel ni kami tulis cuma nak nyatakan betapa berharga ukhwah kita ni..nak bagi hadiah x da..cumanya, doa ja la..semoga berjaya dunia akhirat..Sent…

Mereka juga manusia seperti kita 2!!!

Image
persoalan pertama telah dilontar kan..
sekarang cara pemikiran yg seterusnya...
mereka mengagungkan "ulama2" mereka...
sehingga ketahap ghuluw(melampau)..

bagaikan mereka berpegang dgn,
"kalau benar,kamu benar,kalau salah, kamu tetap benar,kerna kamu ulama yg dikenali"mungkin akan ada sesetengah pihak tidak akan bersetuju saya membincangkan ttg hal ini,
namun, bagi saya perkara ini amat penting..
tak perlu kita ambil sejarah di kawasan arab,
cukup sekadar Malaysia,
Al-Arqam contohnya..


mereka bermula dengan begitu baik..
wanita2 mereka berpurdah
(Ada Ulama' yg mewajibkan, ada yg berkata 'sunnah', dan baru2 ini ada ulama yg kata ianya skadar adat...cadangan artikel untuk dibaca (sini))
mereka perkembangkan ekonomi umat Islam pada ketika itu,
mereka mampu keluarkan produk sendiri..
hebat mereka pada ketika tu.


tpi sayang,
dek kerna ghuluw dlm mentaati pemimpin mereka(Abuya),
akhirnya, yg salah dibenarkan,
yg paling kita takuti, aqidah yg terpesong,
Na'udzubillah min zali…

Mereka juga manusia seperti kita!!!

Image
Kadang kala..pemikiran manusia akan berkata, owh,
"dia pandai dalam hal ni...mana mungkin dia berbuat salah."
mreka akan menganggap apabila seseorang tu hebat dalam sesuatu bidang..
pasti dia tidak akan berbuat silap..

pemikiran sebegini perlu diperbetulkan semula..
seseorang itu hebat didalam sesuatu bidang..
suatu hari dia pasti akan melakukan kesalahan,
kerna fitrahnya sebagai manusia..
cuma,
bezanya dia dan kita...
kesalahan yg dia lakukan mungkin sedikit..
berbanding kita, yg masih belum cukup ilmu dalam bidang tersebut..

begitulah juga dalam hal agama...
seseorang ustaz itu terdedah kpda salah dan silap..
mereka tidak maksum..kerna mereka juga manusia biasa.
janganlah kita katakan mereka maksum..
kerna saya bimbang..
jika kita terlihat 1 kesalahan yg dia lakukan..
mungkin akan menghina orang alim tersebut,
seolah2 tidak ada orang alim tu x pernah beri apa2 sumbangan pada Islam..

kepada kawan2..
kita hormati golongan yg mempunyai banyak ilmu,
tp jgn kerna 1 kesalahan mereka,
kita menghina da…

Islam Agama Rahmat..Bukan Agama Penghukum..

Image
Ada ramai diantara kita yang sering menakut-nakutkan rakan-rakannya yang mungkin padanya, kurang baik dari dirinya dengan membawa orang yg begini begini akan masuk ke neraka. Orang yg begini dan begini akan diazab. Segala berita yg menakutkan disampaikan pada orang ramai.

Saya tidak mengatakan apa yang mereka katakan itu salah secara total kerna sememangnya adanya azab Allah pada mereka yg ingkar, tetapi mereka ini seolah-olah telah mengambarkan Islam agama yang suka "menghukum" manusia sahaja, dan seolah-olah Islam ini hendak memasukkan manusia ke neraka sahaja.

Lebih parah lagi, apabila adanya non-muslim bersama pada ketika itu. Saya bimbang ada di pemikiran mereka "Jika masuk Islam, semua macam kena masuk neraka, semua nnt kena seksa"..Ada yg ingin mendekati Islam, bertukar menjadi takut dan benci untuk masuk Islam dek kerana "azab yang menanti orang Islam"

Allah Maha Pengampun, Maha Pienyayang, Maha Mengasihani...Dia selalu m…

Campus Life....

Image
Assalamualaikum..

jom cite pasal campus life jap..
Kebiasaannye, student ni kaya diawal2 jek..
belagak le konon,sbb duit PTPTN @ scholarship baru masuk..

tapi, dah dekat2 nak final,
semua nak berjimat,
bila ditanya,
die jawab,
"x baik bazir"haha..
logik2..

skrg aku pon dlam keadaan yg sama...
kena berjimat..
adoila...
makin kering dah duit ni..
makan pon, nasi + tauhu + telur masin..
seb bek aku tough..

dalam dok berjimat tu...
tup..tup...
choih...
air soya 2 dozen...
kerepek sambal pedas pon ada..hahaha...
aku x beli ek..
tibe2 je ada sendiri.

.

(boleh ke benda camtu jadi???hahaha..mane tau..kot2 kawan banje ke..hahahaha..)


adoyai...abis lagi duit aku...
kering2...
kalau da sape2 nak banje aku makan..
sile2 la jemput aku ye..
aku nak nasi+ tomyam ayam kat kedai chao phraya tu..
ok..
delivery sampai bilik tau..hahaha..

Syukur...

Alhamdulillah...tepat pukul 0008am tadi..
kerja biomaterial dah siap..
syukur..
skrg ni..tinggal math...
sok leh start study utk pcom insyaAllah,..
then, persediaan utk debate Basic Comm nnt..
then utk test biomat plak...

Ekonomi??
aku pon x tau..masih x nampak arah tuju...
apa2 pon..aku x kan berpatah balik dah..
patah sayap bertongkat paruh..
aku akan teruskan gak..

Memburu Redha-Nya Untuk ke Syurga

Image
Dikala hanyut keseorangan,
terasa hanyut mencengkam,
lapar tanpa makanan,
letih tiada kerehatan.

Berenang aku ketepian,
menongkah badai sendirian,
tiada tangan hulurkan bantuan,
kelihatan,
hanya tali dikejauhan.

Dimana teman?
kurindukan peringatan,
dikala berbuat kesilapan dan kelalaian,
agarku berdiri di jalan Ar-Rahman,
agar bersama merasai ketenangan.

Kerna kita musafir dunia,
memburu redha-Nya untuk ke Syurga,


Nukilan -
Abi Faris 'Audah
UTM,
7/10/2009
2138pm

Cerita Bio sket..

Image
Salam alaik...
tgh tensen2 ni...
boleh lagik tulis blog..
truks2...


saje nak kongsi..
ttg projek biomaterial..
aku buat ttg amalgam..
amalgam ni kontroversi sket..
sbb bhan dia da campuran mercury..
so berbalah la para dentist..

berhari2 baca artikel ttg amalgam jek..
sampai nak muntah baca ttg ni..
uwek2..
hehe..
skrg kajian dah sampai pada penghujung...
BIOCOMPATIBILITY OF AMALGAM..
sejauh mana praktikalnye amalgam utk disesuaikan dgn sistem manusia..
lebih kurang camtu la kalau nak perbincangan dalam topic ni..

dri byk2 yg aku baca..
amalgam ni bhaya utk kesihatan..
sbb mercury vapor yg disebbkan dari hakisan amalgam akan tersebar...
time bernafas. makan..
xnak cita semua nye...sbb panjang sangat..

secara umumnye..
benda ni leh bahayakan kesihatan..
kesihatan boleh terjejas dgn truknye..
dek kerana mercury vapor..

jadi..
kalau sesapa g klinik gigi utk tampal gg.
tanye kat dentist2 tu..
pe lagi yg da selain dari amalgam??
heheh..
better gune benda lain..
tp cost lagi mahal le dari amalgam..
better bayar lebih sket,
d…

Daorah "Keilmuan Sebelum Berdakwah" 2

Image
*Untuk mengetahui pendahuluan/pengenalan tentang program sila ke link

Tema: " Keilmuwan Sebelum Berda'wah (Siri 2) "

Tarikh: 16-18 Oktober 2009/ 27-29 Syawwal 1430

Lokasi: Institut al-Qayyim (IQ), Mengkuang, Bukit Mertajam, Penang

Penyertaan: Terbuka kepada semua.

Pengisian:

1)Aqidah Shahihah wa Nawaqid al-Islam (Aqidah yang Benar & Pembatal-pembatal Keislaman) oleh [Syaikh Muhammad Sa'id ibn Abu al-Rubi'; Sijil Pengajian Islam (Univ. Riyadh, Arab Saudi), sedang menyiapkan tesis Ph.D (USM) dalam bidang Comp.Sc]

2)Fiqh al-Ibadah: Memahami Sebaik-baik Ibadah oleh [Ustadz Abdul Kadir bin Sahak; pelajar sepenuh masa B.A (MEDIU) dalam bidang Fiqh & Ushul Fiqh, bekas pegawai penyelidik IQ]

3)Da'watuna al-Kitab wa al-Sunnah 'ala Manhaj Salaf al-Ummah (Dakwah Kita Adalah al-Qur'an & al-Sunnah berdasarkan Kefahaman Salaf) oleh [Ustadz Abu Hafiz bin Salehuddin; pelajar sepenuh masa B.A (UIA) dalam bidang al-Qur'an & al-Sunnah]

4)Pengenalan Terhadap S…

Terhibur dgn Nikmat yg Allah berikan..

Image
Salam aidilfitri..

ni gambar time raya..saje letak....

malam ni KP da buat sambutan aidilfitri..
speti besa, time masak memasak,
skit jek orang..
time makan, 14.2246 kali ganda lagi ramai..
hehe..
aku pon x trun memasak gak..
assgnment bertimbun..

Alhamdulillah,
dah sekian lama x makan laksa..
my fevret food..

Allah jamu aku dgn laksa malam ni..
huhu..
Syukur ya Allah..
terhibur aku dgn nikmat Allah..

(harap2 zaujah aku nnt pandai masak laksa).
hehe..tp bukan ciri2 yg ditekan kan sgt le..hehe..

"Ya Allah, jadikanlah aku hamba-Mu yg bersyukur,
jadikanlah aku hamba-Mu yg bersabar"

Allahumma ameen...

2 hari sekali makan...

Assalamualaikum...

adoi...
punya la banyak assignment..
boleh siap ka ni??
statistic plak baru dapat projek.
baca xfaham...

las2..tekad..
study gile2...
dalam masa 2 hari,
aku makan nasi sekali jek..
haha...abaikan makan..
yg penting keja siap.

akibat nye..petang hari kedua 2..
aku cam x larat nak bangun dah..
cam nak pengsan x da tenaga...

huhu...
assignment banyak...
xleh nak buat pe dah..

orang kate..
jgn study hard..
tp study smart...

aku x apply due2..
aku study tunggang langgang..

Ya Allah..
tensen gak ni..

UTM terbilang...

UNIVERSITI Teknologi Malaysia (UTM) diiktiraf sebagai universiti terbaik di negara ini dan menduduki tempat ke-10 antara universiti Asia Tenggara dalam penarafan Webometric yang dikeluarkan 31 Julai lalu.

Naib Canselor UTM, Profesor Datuk Dr Zaini Ujang, berkata UTM yang menduduki tempat kedua di kalangan institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan Januari lalu naik satu anak tangga, sekali gus mengalahkan Universiti Sains Ma laysia (UMS). Menurut Dr Zaini, penarafan webomatric itu dibuat dua kali setahun iaitu pada Januari dan Julai oleh kumpulan penyelidik terbesar di Sepanyol, Cybermetric Lab berdasarkan analisis kuantitatif laman web setiap universiti serta kandungannya yang diperoleh menerusi Internet.

“Kejayaan UTM ini kerana inisiatif yang disokong semua pihak terutama warga universiti bagi menaik taraf di samping melancarkan laman web baru dengan paparan yang lebih menarik, mudah digunakan dan lebih pantas.

“Selain itu, peningkatan kedudukan dalam penarafan we bo…

Persetujuan dengan Tun Dr. Mahathir...

Bukanlah artikel apa2,
sekadar menyatakan persetujuan,
setuju dengan artikel Tun Dr. Mahathir Mohamad,
Mantan perdana menteri Malaysia.

apa2 pon..
"Barakallah fih"
(semoga Allah berkati dia)

nak baca artikel tu, link sini
http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/10/hukum-allah.html#more

Seandainya seseorang berpegang dengan Al-Quran dan Sunnah yg Shahih,
Kita akan bersetuju dengan dia.

kita akan menentang mereka yg melakukan tokok tambah didalam soal ibadah,
kerana mereka seolah2 telah mendahului Allah dan Rasul.
Mereka lebih Bijak dari ALLAH????

Surah Al-Hujurat ayat 1,
"Hai Orang-orang yg beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan rasul-Nya(1), dan bertaqwalah kepada Allah,Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

(1) seseorang mukmin tidak boleh meletakkan sesuatu hukum,selagi ianya tidak ada ketetapan dari Allah dan Rasul-Nya

Dalam surah Al-Maidah,ayat 3
"...Pada hari ini(haji wada'), telah Aku sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan aku cukupkan nikmat-Ku, da…

Ketenangan di awal pagi...

Image
Subhanallah..
Maha Suci Allah yg Memelihara Alam ini..
Dialah juga yg Memelihara ketenangan..

pagi ni rasa terlalu aman..
bunyi unggas n burung2..



dengan x semena-mena,
aku tingat pada 1 bait lagu nasyid,
lagu time aku kecik2 lagi..
time tu arqam popular lagi..
n masih x diisytihar sesat agi.

lagu tu lirik die lebih kurang camni,

"mentari pagi, indah berseri,
burung berkicau, senangnya hati,
tanya pada ummi, siapa jadikan?
tentu jawab ummi, Allah Maha Rahman"

"Air mengalir, tenang sekali,
di sungai tawar, di laut masin,
tanya pada ummi, siapa jadikan?
tentu jawab ummi Allah Bijaksana"

keadaan pagi amat2 tenang.
cuba nak amik gambar..
tapi gambar xdapat nak tunjukkan scra tepat,
betapa tenangnya suasana pagi,
Subhanallah..
tingat pada pesanan Imam Ibn Qayyim,
dalam bukunya Al-Fawa'id,
katanya, untuk mengenal Allah,
ada 2 cara
1) Mengkaji Al-Quran
2) berfikir tentang kejadian alam


benarlah apa yg dikata,
Subhanallah,
ramai orang melihat alam,
tapi mereka tidak memikirkan agungnya ciptaan Allah,

a…

Kempen Tegurlah Saya...

Image
Assalamualaikum....

PENGUMUMAN!!!

KEPADA SEMUA YG MENGENALI
@
YG SELALU BACA BLOG INI..
"SILA TEGUR SAYA"



tegur lah diri ni ye...
untuk memperbaiki diri yg lemah ini..
mudah2an jadi muslim soleh..
dan istiqamah.



Allahumma Ameen...

Rubiks Cube Hancur!!

Image
Assalamualaikum...



entry tah pa2...

*entry ini tidak ada unsur2 ilmiah pada pandangan penulis..

tarikh : 1/10/2009

masa : sesudah pecah kepala menjawab ekonomi

tempat : bilik sendiri

objektif : nak release tensen sket

hasil : bertambah2 tensen

Kisah die, malam tu pas abis jek ekonomi..
aku, syahrul, zarip, farez. soyed g makan kat chao phraya..
sedap tomyam dia..
klu aku da transpot.
aku makan kat sane slalu.

dah selesai makan, sembang, ngutuk orang, gelak2..
kitorang pulang..
dengan harapan dapat trus berjuang utk hari sok..
selesai solat isya'
aku malas nak study..
aku men rubiks cube 5x5x5..
tgh2 buat tu...

KEPENCANNGGG!!

bertaburan semua biji2 rubiks cube..
huish...pecah truk ni...
pe nye rubiks cube...xberkualiti..hehe
aku pusing slow je..x kuat, xcepat...
pecah gak..hehe



pastu berusaha utk pasang balik...
dari pukul 0115 sampai la 0210
dekat sejam gak le..
Alhamdulillah..
boleh aku men balik cube tu.

.



Duka diatas Duka, Tiba2 Muncul Cahaya