Bagi Souvenier utk insan yang kita hargai...

Followers

Thursday, May 7, 2009

Antara Suka Duka Perjuangan..

Assalamualaikum...

Semalam..keputusan xrasmi subjek yg paling menakutkan dah kuar..dah boleh kire pointer xrasmi dah.Sesudah berjuang..semua orang pasti menanti ganjarannya.Jihad,ganjarannya syurga..Ikhlas ganjarannya redha Allah,Belajar ganjarannya kejayaan.

Apapon..xsemestinya pe yg kita belajar,diakhiri dengan kejayaan..mungkin Allah ingin menguji dengan kegagalan. Doa..dah doa..usaha pon dah..tapi bila masuk exam..pe yg kita baca x masuk..masuk pe yg kita xbaca..Stdy dah..rasa cam dah nak muntah study subjek tu..tapi bila time exam..masa xcukup nak buat..

Persoalan untuk diri sendiri dan rakan2..time camni,adakah kita nak salahkan Allah kerna x beri apa yg kita mohon?Salahkan lecturer sebab x kuar kan soalan yg kita stdy??salahkan kawan sbb xajar kita pe yg kita x stdy??

JANGAN SALAHKAN SESIAPA!!

Waktu ini kita perlu kembali kpda niat yg asal..adakah niat belajar kita untuk berada paling tinggi antara shabat2?atau 4.0?atau keredhaan Allah??

Peringatan untuk diri dan kawan..kadang2 niat kita terlari dari landasan..kita impikan redha Allah..tapi bila kita lihat ada peluang utk 4.0..kita terlupa niat asal kita..inilah manusia..mudah lalai dan lupa..segeralah kembali kpda Allah azzawajalla...Dialah pemberi segala sesuatu..Kita selalu berfikir,usaha kita sahaja yg membolehkan kita menjawab soalan exam..

TAK BENAR!!!
Kita hanya berusaha...tapi jika Allah x izin..kita masuk exam,lupa..tp ada yg xstdy..tp bila masuk je exam...die teringat kata2 lecturer dlm kelas..rumus yg dipandang sekali lalu...nampak mustahil..tpi boleh berlaku dgn izin dari Allah...

"Ya Allah,Jadikan kami dikalangan orang2 yg bersyukur dan jadikan kami dikalangan orang2 yg bersabar. Jadikan juga apa yang kami lakukan kecil pada panglihatan kami,tapi besar pada mata manusia yg lain"-riwayat al-bazzar.

Ameen
www.tips-fb.com

Saturday, May 2, 2009

Tok Imam warisan @ Kelayakan??

Assalamualaikum...
ni artikel kedua yg abu faris tulis hari ni..sbb nak share 1 benda yg rasanya nampak simple je,.tp ttap nak share jugak..haha..

Ok..lepas dah abis final abu faris terus balik rumah..sbb 1 mei nak g kl dgn famili...makan kenduri..wahh...sedap2.lapar jadinye.walimah ni sunnah,seperti dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, Rasulullah bersabda "Buatlah walimah walaupun sekadar seekor kambing".
Misi tulis artikel ni bukan la nak cerita sedapnya nasi kenduri@ cantiknya pengantin..tp berkaitan isu akad nikah..

Cerita die mula camni..petang jumaat pas solat asar,abu faris tunggu le kat masjid tu..kazen nak nikah..lepas diorg siapkan segala yang diperlukan.tok qadhi tu pon mula la berkhutbah..dengar la..da gak le ilmu rumahtangga yang aku dapat..hehe..bleh la nikah awal kalau camni..insyaAllah.

Now..tibalah masa yang ditunggu2 oleh kedua2 pengantin..upacara akad nikah. Mamu Rafeek (my Uncle) yang nikahkan sendiri.. Mamu Rafeq pun mula bercakap "Aku nikah akan dikau Muhammad Fariz dengan anakku Haifa Amanatul Hafidz Bt Abdul Rafeek dengan maskahwin-nya 80 ringgit tunai"...

Si pengantin lelaki pon dengan machonye jawab la "Aku terima nikahnya Haifa Amanatul Hafidz Bt Abdul Rafeek dengan maskahwin 80 ringgit tunai"..

Abu faris dengar..abu faris lak hepy..hahaha..alhamdulillah...tp keadaan jadi senyap kejap..alih2 kena ulang sekali lagi,tok imam yang bagi khutbah tadik suruh ulang balik..pelik..Apa problemnya..Lepas dah abis,Abu faris tanya kat abi..abi jadi saksi..abi kata imam tu suruh ulang balik sebab pengantin lelaki sebut maskahwin bukan maskahwin-nya...Adoih...terus terpikir..sape la yang kasik tauliah kat imam ni...kenape la yang dia suka sangat buli orang,..dia xpernah tgk pada sirah nabi ke???

Dalam Islam,akad nikah sah kalau si ayah kata "aku kahwinkan kau dengan anak-ku Siti Aminah" dan si pengantin hanya jawab "saya terima"..sahlah akad tu...subhanallah..mudahnya Islam..xda unsur buli langsung.

Sarjana fekah semasa Dr Abd al-Karim Zaidan dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut:

“Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: “Nikahkan saya dengan anak perempuan awak”, lalu si bapa itu menjawab: “Aku nikahkan engkau”. Atau si bapa berkata kepada bakal suami: “bernikahlah dengan anak perempuanku”. Lalu bakal suami menjawab: “aku nikahinya”. Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: Sesungguhnya seorang arab badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi s.a.w (ingin berkahwin dengan Nabi s.a.w), arab badawi itu berkata:”Nikahilah dia denganku”. Jawab Nabi s.a.w.: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu”. (al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).

* diambil dari artikel drmaza..

Tak perlu pada keterikatan lafaz spti yg tok kadi kita baca..ada orang tanya kan kita mana kita tau lafaz tu sah?? hah, inilah jawapannya..jangan la kita terlalu terikut adat sampai biarkan golongan yang di gelar "USTAZ" ni mendominasi agama secara keterlaluan...kemudian kita pula benarkan..bila ditegur,katanya "kamu siapa kalau nak dibandingkan dengan ustaz tu?","kamu ni golongan anti ulama,xnak amik kata2 ulama langsung" dan mcm2 lagi yg akan ditohmah..

Ya..kita hormati golongan yg digelar "USTAZ" ni..tapi ingat mereka ada silapnya, Benar kita kata benar,kalau salah kita kena kata salah..jangan plak sbb dia ustaz kita kata yg salah tu benar..kononnya,mesti dia mesti betulnye..kita tidak anti ulama,tpi kita anti ulama yg suka berdusta atas nama nabi..tidak adil jika kerna kita tidak bersetuju dengan pandangan seseorang ulama,kita digelar anti ulama secara keseluruhannya..ulama perlu membawa hujah dari Nas2 yg shahih...pemikiran seperti ini perlu dikikis...
Barulah kesyumulan tidak dicacatkan oleh mereka yg tidak bertanggungjawab..

Hurm.dah panjang sgt..apa2 pon..Slamat pengantin baru pada kak haifa..Moga bahagia bukan setakat keanak cucu..tetapi sampai ke syurga...insyaAllah..ameen..
www.tips-fb.com

Aduhai FiNaL ExaM....

Pejam celik,pejam celik...tiba2 je dah abis final sem ni..eh,apa yg aku dah buat time exam ri tu???cam men2 je...tlalu rileks...hahaha..

Sem ni,final paling singkat...sbb smua sub dekat2 je....
  • 09/4/09 --> Biophysics
  • 20/4/09 --> Institusi Islam
  • 24/4/09 --> Numerical Method
  • 26/4/09 --> Electronic circuits
  • 28/4/09 --> Electricak Technology
  • 29/4/09 --> Electromagnetic Field Theory

Hah...dlm masa 9 hari..setel 5 paper..hahaha...xpe2. Adi x kisah,,Apa pon, set target.berusaha mencapai target yg kita nak.xkisah la kalau terbalik terguling pon..bangun balik untuk teruskan perjuangan..pendek kata.jangan give up..

Hurm..satu benda yg nak dishare. Dalam kita nak capai target,pastikan kita x lari dari misi kita sebagai muslim..Kadang2 kita terlalu impikan 4.0,sehingga kita terlupa bahwa kejayaan bukan la kerna kita berusaha semata2..tetapi dari Allah yang memberinya..

Kalau usaha sampai x tido malam pon..dapat soalan bocor ke..lecturer tu pemurah ke..tapi jika Allah x izin.xmungkin akan dapat..Belajarlah untuk mardhatillah..kemudian untuk 4.0..baru betul misi kita sebagai muslim..walaupun keputusan yg dapat kurang memuaskan,tetapi kita ttap dapat gnjaran disisi Allah...

Apalah sangat nak dibandingkan kejayaan kita disini dgn keredhaan Allah Yang Maha Agung..

Xleh nak panjang2,masa terhad disini, jadi abu faris conclude kan yg misi utama kita adalah mardhatillah...ok..xkisah la datang mcam mana pon...kita usaha sebaik mungkin n berdoa agar Allah permudahkan segalanya, kemudian berjuang sesudah itu tawakallah..InsyaAllah...Mudah-mudahan menjadi Insan Soleh...

www.tips-fb.com

Dari Mana Mereka?

free counters

Template by:
Free Blog Templates