Posts

Showing posts from January, 2011

Teknik Memikat Mengikut Sunnah

Sumber asal :Al-Ahkam.net Pencetak semula :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
1. Lelaki mengajukan pinangan kepada keluarganya. Ini adalah cara yg paling populer dan lazim dan mengikut adat resam kaum.

Cth: Nabi SAW meminang Aisyah kepada bapa Aisyah(Abu Bakar RA)

ketika Nabi SAW menyatakan hasratnya utk meminang Aisyah RA. Abu Bakar menyatakan : Duhai RasuluLlah, engkau adalah saudaraku" (maksudnya Abu Bakar merasakan diri RasuluLlah itu darah dan dagingnya sendiri)

Tapi Nabi SAW bersabda," (memang) engkau adalah saudaraku dalam agama Allah, dan dia (Aisyah) adalah halal bagiku." (sahih alBukhari, 11, ms 25, #4691)

Nabi SAW juga meminang Hafsyah melalui Umar (ayahnya):

Umar berkata:," Nabi SAW meminang Hafsyah kepadaku, lalu aku nikahkan beliau." (sahih alBukhari, 11, ms 95, # 4728)

2. Meminang terus kepada si perempuan itu sendiri.
Dalil: Ummu Salamah ra berkata, " Nabi SAW mengutus Hathib bin Abi Balta'ah kepadaku untuk melamarku buat baginda. (Mu…

Fiqh Khitbah (Fekah Dalam Meminang) siri 1.

Sumber asal :Al-Ahkam.net Pencetak semula :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Assalamualaikum... dah lama nak post artikel ni... tapi tertangguh...time ada semangat...internet xda.. time internet ada...tingat nak tulis benda len plak... tentang meminang... n camne teknik meminang yang pernah dibuat Rasulullah atau sahabat baginda.. jadi...sebelum pergi ke  "TEKNIK MENGORAT MENGIKUT SUNNAH"
ada baiknye kita faham definisi meminang terlebih dahulu.. adakah ia dibenarkan atau tidak? dan apakah kelebihan memimang? jom baca artikel dibawah..
Siri 1: Takrifan dan Konsep Meminang (Khitbah)

Meminang bukan bid'ah agama melainkan ia disebut dalam nas. Dalilnya:

1. AQ 2:235 (tidak ada dosa kamu MEMINANG wanita2 itu dgn sindiran)

2. alHadith
(sesungguhnyadi antara keberkatan seorang wanita ialah kemudahan dalam meminangnya) HR Ahmad, dihasankan oleh al-Albani dalam Sahih alJami'/2231

Dari dalil ini, maka anda telah memulakan muqaddimah soalan anda dengan cantik sekali. Bahawa adat meminang …

Selangkah ke Alam Perkahwinan..

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Sekarang aku dan rakan-rakan dah tahun 4, kalau jumpa orang ramai... 2 soalan common yang slalu aku dapat...
1. Nak sambung kat mana? 2. Bila nak kawen?
Tahun akhir di U,  kebanyakan mencari pasangan untuk berkahwen pada waktu ni.. dan ada juga yang dah berkahwen pada waktu ni.. majlis ada yang penuh adat, ada yang simple.. n ada yg nikah dulu..walimah kemudian... masa ni jugak keinginan untuk berkahwen pon tinggi..
ok.. apa pon..nak share beberapa perkara.. sbgai persiapan kita untuk melayari bahtera baiti jannati ni..
1. Agama...
Ini merupakan tunjang dalam sesebuah keluarga.. dengan agama kita akan membentuk keluarga kita.. dengan agama, kita akan merentas badai fitnah yg menggila.. agama juga yg akan menyelamatkan kita dan keluarga, dari seksaan api neraka..
Allah menyebut didalam Al-Quran, surah At-Tahrim ayat 6,
"Wahai orang2 beriman,  peliharalah diri kamu dan keluargamu, dari api neraka, yang bahan bakarnya terdiri daripada,  manusia dan batu..."
Suami …

Yea!!! Semalam aku keluar dengan awek aku!!

Image
Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
"yea!! semalam aku keluar dengan awek aku, bes...kitorang makan McD, kitorang g karok, jalan pegang tangan... romantik siot..."

ni ayat orang bercinta.. tp bukan saya ye.. contoh diatas dibuat sbgai 1 contoh situasi untuk apa yg nak ditulis hari ni..
"BERBANGGA DENGAN MAKSIAT"
ada ramai yg berbangga dgn maksiat yg dorg bt.. kononnya, mereka hebat dgn maksiat yg dilakukan...
"aku kisah pa dgn dia, lantak la aku nak ngumpat ke pa.. mulut aku..."
"biar la aku nak buat pa pon...nnt apa2, aku yg kena, kubur kita pon lain2" (ni ayat lama...primitif)
"come on la wey...hidup sekali ja...bajet arr ko"
ni semua contoh2 ayat balas bila tegur dorg, supaya jauhi dari berbangga dengan maksiat...
ok...sblum saya bawa guidance dari Allah dan Rasul, nak jawab soalan2 diatas secara santai dulu...
1. "nnt kalau ko kena ngumpat@ kena kutuk cukup2,  gtau kat saya ye...nak tumpang senyum panjang2"
2. "Sbb kubur lain2 n kena t…

Motivasi : Aku baik sorang2 cukup la!!

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
"Aku baik sorang2 dah le.. xyah kacau orang.. lantak la orang lain nak jadi apa.. nak hanyut ke, nak bunuh ke, nak buang anak ke.. ada aku kisah??"
ok..cukup ka kalau kita jadi cam kat atas? klu rasa xcukup,apa yg kita buat? mengeluh saja ke atau beri peringatan pada orang lain??

1. Kes pertama (Rompak & Rogol) tahun 2009, (xigt bulan dan hari pa), saya dan sahabat2 on da way nak p men futsal kat shah alam, dlm perjalanan tu, kami sembang2.. then bila sampai 1 part tu.. meluap2 darah,rasa cm nak meletup jek.. cerita tentang pasangan yg baik.. tapi rumah mereka dah dirompak.. lebih malang lagi, si isteri dah dirogol dengan perompak2 tu.. mmg nak meletup rasa...bengang... rasa nak siat2 ja kulit si perompak tu.. kemudian siram dengan air panas.. (3 phrasa terakhir tu phrasa beremosi)..huhu..
2. Kes Kedua (Rompak) kemudian, masa cuti sem hari tu... tok chik saya.. (isteri keempat arwah tokwan saya) umur dah mencecah lebih 70 tahun... rumahnya dipecah masuk.. xc…

Sesudah syukur sebagai Muslim, kini masa kita berdakwah...

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Alhamdulillah...kita syukur sbb kita sbagai Muslim... setiap langkah kita, kita sebagai muslim... tapi....cukup ke kita jadi baik seorang diri?? atau cukup ka sekadar famili kta ja yg baik?? xnak ajak orang lain? dakwah utk jadikan orang lain baik sama.. xnak ke?
bila sebut pasal dakwah.. atau ajak orang pada bnda bek.. 1st skali msti kita akan rasa kurang dalam diri kita.. tpkan, kita manusia ni x sempurna pasti ada salah silap.. pasti ada kelemahan tersendiri.. sbb tu Imam Hassan Al-Basri pernah kata..

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, tidak bererti aku paling baik dikalangan kamu, sedangkan aku juga banyak melampaui batas terhadap diriku sendiri, seandainya seseorang hendak memberi nasihat perlu menunggu sehingga ia menjadi sempurna, nescaya, tidk akan ada yang akan memberi nasihat, jika ada segelintir yang hendak memberi nasihat pun,  nescaya tidak akan ada yang akan mengambilnya"  (disebabkan hakikat manusia yang tidak sempurna). (Dalam kitab…

Xie xie...syukran...thank you...terima kasih..

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi Sumber Idea :Hafiz Zainul Abidin


dah lama betul x update blog ni.. anak singa pon dah sempat besar kt sini... jap...vacuum skit... . .. .... .. . ok..dah xda habuk sngat dah.. ri ni saja nak kongsi 1 benda...
tentang... Xie xie... bahasa mandarin.. kalau dalam bahasa arab.. syukran... kalau english, thank you... kalau japan, arigato.... kalau melayu..terima kasih...

berterima kasih pada orang yang menegur kita.
kadang2..bila orang tegur kita.. kita akan rasa x selesa.. rasa cam orang tu busy body.. rasa cam dia tu bajet bagus.. rase cam orang tu slalu intip tingkah laku kita. nnt terasa hati...n bermasam muka pula nnt.. segala macam tuduhan akan dibuat.. tp sedar x?
1. bila kita di tegur, itu bermakna Allah masih sayang pada kita.. Dia hantarkan seseorang untuk betulkan kesalahan kita.. nnt kita x ulang benda yang sama dah..
 jadi...Syukur pada Allah.. sbb Allah masih sayang kita..
2. bila kita ditegur oleh seseorang..itu bermakna, dia juga masih sayang kita..ambil berat pad…