Bagi Souvenier utk insan yang kita hargai...

Followers

Friday, January 28, 2011

Teknik Memikat Mengikut Sunnah

Sumber asal : Al-Ahkam.net
Pencetak semula : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

1. Lelaki mengajukan pinangan kepada keluarganya. Ini adalah cara yg paling populer dan lazim dan mengikut adat resam kaum.

Cth: Nabi SAW meminang Aisyah kepada bapa Aisyah(Abu Bakar RA)

ketika Nabi SAW menyatakan hasratnya utk meminang Aisyah RA. Abu Bakar menyatakan : Duhai RasuluLlah, engkau adalah saudaraku" (maksudnya Abu Bakar merasakan diri RasuluLlah itu darah dan dagingnya sendiri)

Tapi Nabi SAW bersabda," (memang) engkau adalah saudaraku dalam agama Allah, dan dia (Aisyah) adalah halal bagiku." (sahih alBukhari, 11, ms 25, #4691)

Nabi SAW juga meminang Hafsyah melalui Umar (ayahnya):

Umar berkata:," Nabi SAW meminang Hafsyah kepadaku, lalu aku nikahkan beliau." (sahih alBukhari, 11, ms 95, # 4728)

2. Meminang terus kepada si perempuan itu sendiri.
Dalil: Ummu Salamah ra berkata, " Nabi SAW mengutus Hathib bin Abi Balta'ah kepadaku untuk melamarku buat baginda. (Muslim, Juz 3/ ms 37,# 1525)

Huraian: Ummu Salamah adalah janda anak satu , maka Nabi SAW terus meminang tanpa melalui keluarganya. 

Cara 3: Wali perempuan menawarkan anak (perempuannya) atau saudara (perempuannya) kepada Ahlil Khair (orang2 yg baik)

Imam Bukhari (alSahih/Juz 11/ms 80) meriwayatkan perihal Umar alKhattab RA bila Hafsyah bte Umar bercerai dgn Khunais (bercerai wafat). Selepas Iddah, Umar menawarkan Hafsyah kepada Uthman alAffan dan bila Uthman tidak bersedia, Umar menawarkan pula kepada Abu Bakar.

Imam Bukhari juga menyebut kisah di Madyan, di mana syaikh Madyan menawarkan salah seorang anak gadisnya kepada Musa AS. Ada yg berkata syaikh Madyan itu adalah Syu'aib AS. Lihat alQasyasy: 27-28

Cara #4: Si lelaki meminang perempuan melalui Ketua Kaum atau orang yg berpengaruh atau Pemimpin dalam masyarakat.

Imam Bukhari-Muslim meriwayatkan dari Sahl bin Sa'ad, bahawa ada seorang perempuan datang menyerahkan dirinya kepada RasuluLlah SAW (utk menjadi isteri baginda atau utk diuruskan). Tiba2 datang seorang sahabat dan meminta jasa baik RasuluLlah SAW supaya memberi perempuan itu kepadanya. Nabi SAW kemudian mengizinkan dan menikahkan perempuan itu kepada lelaki tadi (Bukhari, Juz 10/ms 454, kitab Fadhail Qur:an; Muslim, Kitab Nikah (4/143)

Cara  5: Ketua kaum atau Pemimpin meminang untuk sahabatnya

Imam Muslim dalam Sahihnya (Kitab alFitan; 8/203) meriwayatkan ketika aku janda, datang rombongan peminangan yg diketuai oleh Abdul Rahman bin Auf RA yg mewakili RasuluLlah SAW yang meminang aku untuk diberikan kepada anak angkatnya Usamah bin Zaid
Imam Ibn Hibban dalam kitab sahihnya (kitab anNikah 9/365) meriwayatkan dari Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW meminang wanita Ansar untuk Julaybib alHabsyi.
 
Cara #6: Wanita menawarkan dirinya (offer) kepada lelaki Soleh

Imam alBukhari (alSahih # 4726) meriwayatkan dari Tsabit alBunnani bahawa ketika dia sedang bersama RasuluLlah saw yang turut ditemani oleh Anas dan anak perempuannya. Tiba-tiba muncul seorang perempuan dan dia menawarkan dirinya kepada RasuluLlah saw. Putri Anas mencela perempuan tu sebagai tidak ada sifat malu lantas ditegur oleh Anas bahawa perempuan itu lebih baik dari dirinya (anak Anas) kerana sifat telusnya ingin menawarkan diri kepada RasuluLlah SAW.

Berkata alHafiidz dalam alFath (11/79) maka dari hadith ini dibolehkan perempuan menawarkan dirinya kepada lelaki kerana menyukai kesolehannya.

Cara #7: Lelaki meminang secara sindiran kepada wanita dlm Iddah

Dalilnya: AQ 2: 235 (dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita2 (dalam iddah))

alMujtahid Ibn alArabi (ahkamul Qur:an) berkata, bahasa kiasan atau sindiran itu terbuka luas oleh syara'. Imam Malik ra berkata boleh berkata, " aku berkenan padamu, aku suka kamu, aku kagum padamu, aku berhajat padamu atau aku cinta kepadamu."

Rumusan:

Lazimnya masyarakat hanya mengamalkan metod pertama sahaja, meminang melalui wali perempuan itu sedangkan ada 6 cara lain yg boleh digunakan untuk meminang. 

* Khitbah adalah bermaksud seorang lelaki meminta perempuan tertentu untuk menikah dengannya

--------------------------------

[/b]Proses Khitbah[b]

Langkah Pertama: Merisik/meninjau

Sebelum seorang pemuda meminang seorang perempuan, ia hendaklah mengetahui dan mencari hal-hal yang membuatnya tertarik kepada seorang wanita. Biasanya di zaman dahulu, ia mengutus seorang wanita yg amanah untuk merisik si gadis tertentu, menentukan samada ia belum berpunya, latarbelakang agamanya, rupa parasnya, dan sebagainya.

Adapun cara yang dilakukan oleh umat yg muttakhir ini dengan cara2 yg asing dalam budaya Islam spt dating, chatting internet atau pergaulan bebas bertemu itu bukanlah cara Islam dalam merisik dan meninjau.

Antara garispanduan Islam spt mana yg digariskan oleh Syaikh Atiyah Saqr ialah:

1. Ayah atau ibu kepada si teruna adalah orang yg sebaiknya melihat bakal perempuan yg disukai oleh anak lelakinya. Pandangan dan tinjauan dari ibubapa adalah amat berguna.

2. Latarbelakang ekonomi juga perlu di selidiki

3. Baik sekali jika rekod kesihatan diperolehi supaya mereka berdua bebas dari sebarang penyakit berbahaya

4. Latarbelakang agama juga perlulah diselidiki kerana inilah kunci kebahgiaan rumahtangga. Asas Latarbelakang agama perempuan ialah melihat pakaiannya (hijab) dan pergaulan hariannya

5. Keturunan dan nasab juga hendaklah diperiksa. Ini kerana kaum salaf memilih perempuan2 dari keturunan orang2 soleh kerana kesalihan juga menurun mengikut genetik.

[Syaikh Atiyah Saqr, al Mawsu'atul Usrah, Jld 1, Maktabah Wahbah, 2004] 
www.tips-fb.com

Wednesday, January 26, 2011

Fiqh Khitbah (Fekah Dalam Meminang) siri 1.

Sumber asal : Al-Ahkam.net
Pencetak semula : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi


Assalamualaikum...
dah lama nak post artikel ni...
tapi tertangguh...time ada semangat...internet xda..
time internet ada...tingat nak tulis benda len plak...
tentang meminang...
n camne teknik meminang yang pernah dibuat Rasulullah atau sahabat baginda..
jadi...sebelum pergi ke 
"TEKNIK MENGORAT MENGIKUT SUNNAH"

ada baiknye kita faham definisi meminang terlebih dahulu..
adakah ia dibenarkan atau tidak?
dan apakah kelebihan memimang?
jom baca artikel dibawah..

Siri 1: Takrifan dan Konsep Meminang (Khitbah)

Meminang bukan bid'ah agama melainkan ia disebut dalam nas. Dalilnya:

1. AQ 2:235 (tidak ada dosa kamu MEMINANG wanita2 itu dgn sindiran)

2. alHadith
(sesungguhnyadi antara keberkatan seorang wanita ialah kemudahan dalam meminangnya) HR Ahmad, dihasankan oleh al-Albani dalam Sahih alJami'/2231

Dari dalil ini, maka anda telah memulakan muqaddimah soalan anda dengan cantik sekali. Bahawa adat meminang perempuan dalam budaya Melayu itu sebenarnya bukanlah suatu yang baru, melainkan ada dasarnya dalam AQ dan Sunnah.

Hikmah khitbah:

1/ membuka jalan perkenalan antara yg meminang dgn yang dipinang utk perkenalan

2/ menumbuhkan bibit cinta kerana perkahwinan hendaklah diasaskan kepada cinta antara satu sama lain

3/ mengujudkan kestabilan jiwa dan emosi pasangan yg bertunang kerana bebas dari gangguan dari pria dan perempuan yg lain. mereka boleh fokus kepada pertunangan itu utk mengenali hatibudi masing2.

(Dr Su'ad Ibrahim Salleh, Cairo, Dar alDiyaa', ms 49-50) 


InsyaAllah..siri kedua nnt kita akan letakkan teknik mengorat mengikut sunnah..
www.tips-fb.com

Monday, January 24, 2011

Selangkah ke Alam Perkahwinan..

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Sekarang aku dan rakan-rakan dah tahun 4,
kalau jumpa orang ramai...
2 soalan common yang slalu aku dapat...

1. Nak sambung kat mana?
2. Bila nak kawen?

Tahun akhir di U, 
kebanyakan mencari pasangan untuk berkahwen pada waktu ni..
dan ada juga yang dah berkahwen pada waktu ni..
majlis ada yang penuh adat, ada yang simple..
n ada yg nikah dulu..walimah kemudian...
masa ni jugak keinginan untuk berkahwen pon tinggi..

ok..
apa pon..nak share beberapa perkara..
sbgai persiapan kita untuk melayari bahtera baiti jannati ni..

1. Agama...

Ini merupakan tunjang dalam sesebuah keluarga..
dengan agama kita akan membentuk keluarga kita..
dengan agama, kita akan merentas badai fitnah yg menggila..
agama juga yg akan menyelamatkan kita dan keluarga,
dari seksaan api neraka..

Allah menyebut didalam Al-Quran,
surah At-Tahrim ayat 6,

"Wahai orang2 beriman, 
peliharalah diri kamu dan keluargamu,
dari api neraka,
yang bahan bakarnya terdiri daripada, 
manusia dan batu..."

Suami : sudahkah kita bersedia untuk membentuk istri dan zuriat kita dgn acuan agama Allah?
Isteri : Sudahkah persiapkan dirimu dgn agama agar dpt mentaati suamimu dan juga untuk mendidik anak2mu dgn acuan Allah?

2. Tanggungjawab

Ini permasalahan sekarang..
berkahwin hanya kerana cinta..
mereka anggap cinta sudah cukup untuk segala-galanya..
tapi tidak..
keduanya perlu bertanggungjawab...
dulu smua seorang, 
kini sudah berdua..
apa yg nak dilakukan juga perlu difikirkan untuk berdua..
suami perlu memberi nafkah pada isteri...
isteri perlu sedia mentaati setiap arahan suami..
(selagi tidak bertentangan dengan Allah dan Rasul)

3. Jangan High Expectation

Ni salah satu punca yg sebabkan berlaku byk penceraian,
terlalu high expectation...
suami terlalu nak kan isteri buat semua kerja dengan sempurna..
dari membasuh, masak, gunting rambut, picit kepala, 
jaga anak, dan segala macam yg diistilahkan dgn kerja rumah, 
semua nak dihempapkan atas kepala si istri..
dia ingat si istri akan sentiasa dalam keadaan ok...
sedangkan tidak...ada masa dia akan sedeh,
dan suami pulak tidak bersedia untuk menjadi pendengar setia..
akibatnya, berlaku salah faham....
"Saya xserasi la dengan awak...
sepatutnya awak sempurnakan hidup saya...
tapi tidak..."
Si isteri pulak, 
sentiasa mengharapkan si suami dapat melakukan apa saja untuk die,
mengharapkan si suami sentiasa ada untuk dengar masalah die,
walaupun si suami penat dan tertekan di tmpat kerja@stdy...
sepatutnya istri tidak menambahkan beban pada suami.
kawallah dirimu, kalau benda yg nak diceritakan tu x berat,
simpanlah dulu...k..nnt gaya dah tenang sket..(mlm2 sket ke)
cita la pada dia elok2...
kalau x...salah faham akan berlaku...
terutamanya bila si suami tertekan dan isteri ada prob jgak..
kemudian conclusionnya, mereka kata mereka x serasi..

Bukan x serasi...tp x memahami..
itu yg boleh dikatakan...pertamanya, 
kita perlu tau..pasangan kita itu manusia, 
bukan malaikat atau bidadari syurga lagi...
ni mungkin diperinkat awal,..
kita nak berkahwin...
kita dah fikir ke tentang keadaan 10 tahun kemudian?
masa tu, manis romantik kebnyakan org akan pudar..

Nabi ada ajarkan kita 1 doa,
"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon padaMu, 
kebaikannya dan kebaikan sikapnya, 
dan aku mohon perlindunganMu,
dari keburukannya dan keburukan sikapnya."
(hadith riwayat Abu Daud)

** Doa ni sunnah dibaca pada pasangan sesudah mereka bernikah..
suami letakkan tangan diatas kepala isteri, 
dan bacalah doa ni..
hiasi malam pertama dengan sunnah!

kita mohon pada Allah agar sentiasa dapat melihat kebaikannya,
dan mohon pada Allah agar,
menjauhkan kita dari keburukan pasangan,
sehingga menyebabkan kita x selesa dengan pasangan..

4. Faham

Memahami...
sepatutnya difikirkan dari awal..
dikaji dari awal...
tempoh pertunangan sepatutnya digunakan untuk mengenal situasi si dia..
kalau nak kawen dgn artis,
sanggup tgk pasangan dipeluk orang??
mendedahkan aurat kepada umum?
dikongsi pandang dengan orang lain?

kalau nak kawen dgn doktor..
sanggup hadapi masalah 'on-call' nya?
sanggup melayan letih pasangan bila bekerja?
dan sanggup mengambil tanggungjawab menjaga anak sorang2,
kalau pasangan ada masalah di hospital??

tu dari segi profesion..
sudut pandang yg lain..
pernah terfikir...
dah sediakah kita nak hadapi,
kalau pasangan kita xdpt berikan kita zuriat?
macam mana kalau 2 hari sesudah kawen..
terlibat dalam kemalangan?
haaa...kita kaweni pasangan kita tu atas dasar apa?
rupa?
harta?
adik beradik yg ramai?
atau kaya?

be prepared.

jadi..
kita semua nak kawen...
apa persiapan yg kita dah buat??
Kahwin bukan cinta sahaja, 
tapi tanggungjawab.

Moga kita dapt membuat persiapan
sebelum melangkah ke alam perkahwinan..
www.tips-fb.com

Friday, January 21, 2011

Yea!!! Semalam aku keluar dengan awek aku!!

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

"yea!! semalam aku keluar dengan awek aku,
bes...kitorang makan McD,
kitorang g karok,
jalan pegang tangan...
romantik siot..."

Waah...hangatnye bila bercinta...matahari dah senja pon xsedar..

ni ayat orang bercinta..
tp bukan saya ye..
contoh diatas dibuat sbgai 1 contoh situasi untuk apa yg nak ditulis hari ni..

"BERBANGGA DENGAN MAKSIAT"

ada ramai yg berbangga dgn maksiat yg dorg bt..
kononnya, mereka hebat dgn maksiat yg dilakukan...

"aku kisah pa dgn dia, lantak la aku nak ngumpat ke pa..
mulut aku..."

"biar la aku nak buat pa pon...nnt apa2, aku yg kena,
kubur kita pon lain2"
(ni ayat lama...primitif)

"come on la wey...hidup sekali ja...bajet arr ko"

ni semua contoh2 ayat balas bila tegur dorg,
supaya jauhi dari berbangga dengan maksiat...

ok...sblum saya bawa guidance dari Allah dan Rasul,
nak jawab soalan2 diatas secara santai dulu...

1. "nnt kalau ko kena ngumpat@ kena kutuk cukup2, 
gtau kat saya ye...nak tumpang senyum panjang2"

2. "Sbb kubur lain2 n kena tanggung sendiri la saya pesan ni,
kalau kubur ramai2, boleh tolong menolong...
lu pikir la sendiri"

3. "hidup sekali? syurga neraka ko percaya x?
ko nak yg mana? kalau berani sgt nak masuk neraka, 
saya cabar...p letak tgn kat api lilin sejam pon cukup la..
xpon, kalau nak adventure sket...
buat unggun api,..p duduk dlm unggun api tu 2 jam...
api neraka jauh lagi dahsat dari tu..kalau tu pon x tahan..
xpayah la nak cakap besar sangat..."

 ok...kita pergi kepada main point untuk artikel ni...
guidance dari Allah dan Rasul S.A.W.

ada satu hadith yang shahih yang melarang kita dari berbangga dgn maksiat..
membuka aib sendiri sesudah dari Allah menutupnya..

Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata,
Saya pernah mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda,
"Semua umatku diselamatkan kecuali 
orang yang secara terang-terangan berbuat dosa,
Antara perbuatan yang dilakukan secara terang-terangan adalah,
seseorang yang melakukan sesuatu pekerjaan pada waktu malam hari, 
kemudian keesokan harinya (sedangkan ia sudah ditutupi oleh Allah),
dia berkata,
"Hai fulan, tadi malam aku melakukan begini dan begitu".
sepanjang malamnya, perkara itu telah ditutupi oleh Tuhannya, 
dan keesokan hari, dia telah menyingkap tabir Allah keatas dirinya."
(Hadith Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

didalam Syarah Muslim, 
Imam An-Nawawi berkata, 
"Mereka adalah orang2 yang menyebar luaskan perbuatan maksiat mereka
kepada orang lain yang sebelum ini telah dirahsiakan oleh Allah 
dengan cara menceritakan kepada orang lain
tanpa wujud sebarang keperluan atau darurat yang memaksanya berbuat begitu."

dalam kata mudahnya, 
cerita aib sendiri kat orang len..
dengan rasa yang sangat tak malu pada Tuhannya..

dalam surah An-Nur, ayat 19,
Allah berfirman, 
"Sesungguhnya orang2 yang ingin agar perbuatan keji itu (atau ucapan yg sangat buruk)
tersiar dikalangan orang2 beriman,
bagi mereka azab yang pedih di dunia dan akhirat"

Nah!ini amaran Allah azza wajalla..
Masih berani??

ini hakikat yang berlaku pada kebanyakan kita...
tidak terkecuali diri saya sendiri..
ya! saya dan kita perlu hindari dari sikap seperti ini..
tidak bererti saya menegur, sayalah yang terbaik...
tapi teguran yang dilontarkan ni, juga untuk diri supaya berubah...

ada juga yang berbangga dengan umpatan2 kasar mereka pada orang lain...
kononnya berani dalam berkata2..
mereka membuka aib orang lain..
memalukan orang lain dengan berbincang tentang keburukan mereka...

Nabi S.A.W. memberi peringatan tentang hal ini..

Dari Abu Hurairah r.a. daripada Nabi S.A.W.
baginda bersabda,
"Seorang hamba tidak menutupi aib hamba yang lain didunia ini, 
melainkan Allah menutupi (aib)nya dihari akhirat kelak"
(Hadith riwayat Muslim)

apa yang dimaksudkan dari hadith ini,
seorang yang menutup aib hamba yang lain,
tidak ada balasan padanya melainkan, 
Allah akan tutup aib die di akhirat nnti..
ini janji Allah...

dan ia akan berlaku sebaliknya, 
andaikata kita membuka aib orang kepada orang lain...
nescaya Allah akan membuka aibnya nnti saat di akhirat...
Masa masih ada...jangan bertangguh lagi..kita kembali kepada Allah..tapi apa yang perlu dibuat??

Bertaubat...moga Allah ampunkan segala dosa kita...


Ya Allah, jauhilah kami dari perkara2 sebegitu..
Janganlah Engkau biarkan kami kepada diri sendiri,
walaupun untuk sekelip mata..

Teguran ini untuk,
saya dan kamu,
kita dan mereka,
kami dan kalian..


www.tips-fb.com

Thursday, January 20, 2011

Motivasi : Aku baik sorang2 cukup la!!

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

"Aku baik sorang2 dah le..
xyah kacau orang..
lantak la orang lain nak jadi apa..
nak hanyut ke, nak bunuh ke, nak buang anak ke..
ada aku kisah??"

ok..cukup ka kalau kita jadi cam kat atas?
klu rasa xcukup,apa yg kita buat?
mengeluh saja ke atau beri peringatan pada orang lain??


1. Kes pertama (Rompak & Rogol)
tahun 2009,
(xigt bulan dan hari pa),
saya dan sahabat2 on da way nak p men futsal kat shah alam,
dlm perjalanan tu, kami sembang2..
then bila sampai 1 part tu..
meluap2 darah,rasa cm nak meletup jek..
cerita tentang pasangan yg baik..
tapi rumah mereka dah dirompak..
lebih malang lagi, si isteri dah dirogol dengan perompak2 tu..
mmg nak meletup rasa...bengang...
rasa nak siat2 ja kulit si perompak tu..
kemudian siram dengan air panas..
(3 phrasa terakhir tu phrasa beremosi)..huhu..

2. Kes Kedua (Rompak)
kemudian, masa cuti sem hari tu...
tok chik saya..
(isteri keempat arwah tokwan saya)
umur dah mencecah lebih 70 tahun...
rumahnya dipecah masuk..
xcukup dengan tu...tok chik saya dicederakan..
sampai tercabut tulang bahu...(tp x putus la)
sekali lagi rasa nak meletup...
bengang...geram...nak mengamuk...
waarrghh!!!

3. Kes ketiga (Bunuh)
baca surat khabar..
ada je kes bunuh...
pembunuh...cam dah jadi 1 profession dah..
nanti tubuhkan la satu NGO, PPM
bukan Plan Preventive Maintenance tau,
tapi Persatuan Pembunuh Malaysia,
setiap hari ada jek kes bunuh...
cara bunuh tu..xtau lagi camna...
da yg tikam bertubi2..
da yg sembelih,
da yg bakar...
(ingat manusia sama cam ayam ke??
nak di sembelih dan dibakar)
kadang2 tertanya sendiri...
sok sapa plak nak kena bunuh?

tp bila difikirkan smula..
ada perkara yang x kena..
untuk kita semua...kita kena BEKERJA!!
BEKERJA SEBAGAI PENDAKWAH...
apa salah si istri tadi??
akhlaknya baik..
suami juga baik peribadi...
tp datang perompak..ntah terlepas dari zoo mana ntah..
(ini juga ayat emosi)
amik kehormatan orang lain..
(Moga Allah jauhkan aku dan kalian dari perkara sebegini)
cederakan seorang yg mmg tidak berdaya untuk lakukan apa2.
tanpa belas kasihan,
kes ragut...

Kalau kita abaikan untuk tugas untuk membawa orang kepada kebaikan,
kita akan terkena bahang kejahatan masyarakat sekeliling..
walaupun kita sudah cukup baik..
ia tidak akan menjamin keselamatan kita..

Masyrakat "itu" sedang parah..
ia takkan sembuh sendiri kalau xda sapa yang nak ubati...
bangunlah jiwa2 Muslim...
berpesanlah pada kebaikan..
laranglah dari segala bentuk kejahatan..
kerana kita terikat dengan suasana...
suasana yang hampir punah..

dakwah mungkin agak mnyakitkan..
tapi percayalah...
kemanisan kita akan rasa..
mungkin tidak di dunia..
tapi di akhirat, ya!
mudah2an kita bertemu di syurga!!!
www.tips-fb.com

Wednesday, January 19, 2011

Sesudah syukur sebagai Muslim, kini masa kita berdakwah...

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Alhamdulillah...kita syukur sbb kita sbagai Muslim...
setiap langkah kita, kita sebagai muslim...
tapi....cukup ke kita jadi baik seorang diri??
atau cukup ka sekadar famili kta ja yg baik??
xnak ajak orang lain?
dakwah utk jadikan orang lain baik sama..
xnak ke?

bila sebut pasal dakwah..
atau ajak orang pada bnda bek..
1st skali msti kita akan rasa kurang dalam diri kita..
tpkan, kita manusia ni x sempurna pasti ada salah silap..
pasti ada kelemahan tersendiri..
sbb tu Imam Hassan Al-Basri pernah kata..

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,
tidak bererti aku paling baik dikalangan kamu,
sedangkan aku juga banyak melampaui batas terhadap diriku sendiri,
seandainya seseorang hendak memberi nasihat perlu menunggu sehingga ia menjadi sempurna,
nescaya, tidk akan ada yang akan memberi nasihat,
jika ada segelintir yang hendak memberi nasihat pun, 
nescaya tidak akan ada yang akan mengambilnya"
 (disebabkan hakikat manusia yang tidak sempurna).
(Dalam kitab Maw'izhah Lil Imam Hassan Al-Basri)

Ada masa kita akan dikritik, ada masa kita akan dipuji..
saat di puji...jangan plak kita mula bina takabbur..
saat di kritik...jangan plak kita melenting..
dakwah bukan untuk orang yang manja!!

sbb hakikat dakwah,
ada kepahitan yang akan dirasa..
tp igtlah..ganjaran disisi Allah besar..
apa yang penting...
kita perlu berkejaran didalam mengajak kepada kebaikan..

"...Maka berlumba-lumbalah kamu didalam kebaikan.."
(surah Al-Baqarah,148)


1. Gunakan kelebihan diri untuk berdakwah..
bagi yang mampu untuk merubah dengan tindakan,
lakukanlah dengan tindakan,
bagi yang mampu dgn lisan..
buktikan dengan lisan...
bagi yg berbakat dengan tulisan,
gunakan ketajaman mata pena tu utk Islam..
Uslub dakwah itu terbuka!!
apa yang penting, ada digariskan oleh Allah..

"Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yg baik, 
dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik.."
(Surah An-Nahl, 125)

2. Berhikmah ketika menegur dan tegurlah secara peribadi
Jangan kita malukan dia dikhalayak ramai...
jangan pula menegurnya dalam keadaan yang melampaui batas..
terlalu nampak keegoan..
andai dia tersilap..tegurlah secara peribadi...
itu lebih baik..
gunakan bahasa yang lunak tp bukan manja!
itu lebih baik...
mmg sedap kritik orang...sbb x kena kat kita..
cuba letakkan diri kita pada tempat org yg kita tegur...
dgn tindakan kita tu, dia akan terdorong untuk berubah x?

3. Jauhi kritik di belakang

jauhi kritik di belakang..
camna orang yg kita tidak bersetuju tu nak ubah?
sbb kritik di belakang die..
tambahkan sedikit keberanian...
pergilah dengan baik..dan tegurlah...

4. Sentiasa perbaiki diri
Kita selalu tegur orang..
ada masa kita juga akan ditegur..
jangan ego..tp perbaiki diri.
bersyukurlah kerana Allah masih sayang kita,
Allah kirimkan seseorang untuk tegur kita..
mereka tidak biarkan kita terus hanyut..
tidak juga mengkritik dibelakang..
tidak juga membenci dendam...
ingatlah itu selalu wahai para da'ie


Teguran bagaikan kain pengilap,
diguna untuk mengilap permata yang suram,
supaya menjadi berkilau semula.

www.tips-fb.com

Tuesday, January 18, 2011

Xie xie...syukran...thank you...terima kasih..

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Sumber Idea : Hafiz Zainul Abidin


dah lama betul x update blog ni..
anak singa pon dah sempat besar kt sini...
jap...vacuum skit...
.
..
....
..
.
ok..dah xda habuk sngat dah..
ri ni saja nak kongsi 1 benda...

tentang...
Xie xie...
bahasa mandarin..
kalau dalam bahasa arab..
syukran...
kalau english, thank you...
kalau japan, arigato....
kalau melayu..terima kasih...


berterima kasih pada orang yang menegur kita.

kadang2..bila orang tegur kita..
kita akan rasa x selesa..
rasa cam orang tu busy body..
rasa cam dia tu bajet bagus..
rase cam orang tu slalu intip tingkah laku kita.
nnt terasa hati...n bermasam muka pula nnt..
segala macam tuduhan akan dibuat..
tp sedar x?

1. bila kita di tegur, itu bermakna Allah masih sayang pada kita..
Dia hantarkan seseorang untuk betulkan kesalahan kita..
nnt kita x ulang benda yang sama dah..

 jadi...Syukur pada Allah..
sbb Allah masih sayang kita..

2. bila kita ditegur oleh seseorang..itu bermakna,
dia juga masih sayang kita..ambil berat pada kita..
ingat, orang yang tegur kita juga manusia..
jgn sebab kita selalu melenting bila ditegur,
mudah terasa hati bila dibetulkan...
yg akhirnya, org yg sering berikan teguran n nasihat pada kita lari..
bosan dan xnak tegur kita lagi..

pada masa tu..mungkin kita akan rasa senang dengan sikap dia..
ye la kan..nak buat pa pon..dah x da sapa kisah..
tp sedar x? rugi nye pada diri kita..
kalau salah, tiada yg nak betulkan..
akhirnya, kita akn terus hanyut dibawa arus...
terpulang pada diri untuk berfikir..

apa pun...Thank you pada kalian yang menegur!!
sangat menghargai kamu yg menegur..
jangan biarkan aku hanyut dibawa arus..
moga kita terhindar dari golongan yang rugi...
(surah Al-Asr, 1-3)

3. kadang2 kita akan dapat tguran yg agak keras...
mmg rasa sangat2 xleh trima...
cuba positifkan keadaan..
mungkin dia xpandai untuk cakap dalam gaya bhsa yg lbh baik..
apa yg penting teguran tu..sangat penting..
tp kalau teguran yang diberikan pada benda yg tidak dpt diubah...
contohnya, mengkritik paras rupa, mengkritik ayah dan dikaitkan dgn diri..
tegur lah orang tu kembali dengan cara yg baik...
mudah2an dia boleh berubah...

terima kasih sekali lagi...
dan jangan jemu untuk menegur aku..

artikel ini khas buat diri..
dan umumnya buat pembaca yang lain...

apalah erti hidup bahagia..
kalau diri hanyut dengan dosa,
apalah erti senyum berpanjangan,
kalau sentiasa dengan kesalahan..
biar terluka saat didunia,
tetapi berehat lama pabila disyurga.

www.tips-fb.com

Dari Mana Mereka?

free counters

Template by:
Free Blog Templates