Posts

Showing posts from September, 2010

Schizophrenia series 2

Image
1. Apa tu Schizofrenia.
Ia merupakan sejenis penyakit yg mempunyai gangguan dalam perasaan, pemikiran dan tingkah laku seseorang. Ia boleh menyebabkan kehidupan seseorang itu terganggu. kadar peratusan adalah 1% dari jumlah penduduk umum.
2. Camne dengan diorg ni??

Diorg ni rasa cam ada suara lain yg bercakap dengan mereka.. merasakan orang lain cuba untuk mengawal dorg.. rasa macam orang lain tengah baca fikiran diorg.. dan merancang perkara tak baik untuk menyakiti dorg.. kononnya macam semua orang xsuka pada diorg..
dorg ni jugak, boleh duduk atau bercakap untuk jangka masa yg lama..pot..pet..pot..pett.. kadang2 nnt tercakap apa yg mereka sedang fikirkan.. sampai org lain nnt tanya..xpenat ke???  cakap benda yg x masuk akal... mereka ini akan berasa amat susah untuk bekerja.. mudah tertekan dek kerana tekanan kerja..
3. Camna nak tolong diorg??
- Rawatan electroconvulsive therapy - Kena support dorg..kawan2..keluarga.. - mereka kena cita pada org yg dipercayai.. - cita pada orang yg terlatih..


Hukum Bersalaman dan Aurat dengan Kakak/Abang Ipar

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Salam Aidilfitri. InsyaAllah,hari ini nak berbicara tentang hal IPAR. **sbb sekarang sudah ada kakak ipar dan bakal dapat abang ipar juga insyaAllah..hehe** Jadi, artikel ini ditujukan khas buat diri sendiri dan rakan-rakan lain. Mungkin ramai antara kita yang masih samar-samar tentang, Hukum bersalaman dan juga aurat mereka dengan ipar. Ada setengah mereka yang masih samar tentang siapa mahram mereka.
Sebelum itu, saya selitkan sedikit berkaitan dengan aurat antara seorang wanita dengan abang@adik iparnya(yg lelaki) disini saya bawakan 2 dalil dari Al-Quran, yang menyenaraikan kepada siapa wanita boleh mendedahkan aurat mereka. Surah An-Nur, ayat 31,
31.  Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami …

Kenapa Ibu Bapa sekarang cuba untuk halang perkahwinan anak2??

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Alhamdulillah... Sampai juga rumah dengan selamat.. sampai-sampai jek. terus g hospital Adventist, Jumpa Biomed Eng. nak antar repot LI.. Jumpa la dgn boss tu semua.. Boss tu tanye "bila abis?" Aku jawab "tahun depan" Boss tu tanye "Kamu xnak keja disini ke?" Dengan senyum harimau naga aku jawab, "Saya ingat nak sambung belajar dulu kot" ok..cukup..
Ni perkara pertama yg aku dpt.. sekadar muqaddimah yg tiada kaitan langsung pon..
tadi aku jumpa dengan Presiden Kolej Mara Kulim masa zaman aku dulu.. dia sekarang di USM..Alhamdulillah, dah leh jadi Muazzin Masjid dah.. jadi kami pon bersembanglah.. singgah bilik dia,g minum, then aku ajak dia g rumah aku..
Sembang2..masuklah bab ttg ni.. (banyak gile bab yg dibualkan) sembang dengan abah,umi,kakak,adik aku.. semua skali le sambil makan2.. Kawan aku ni dah da ikatan dah.. then, ditimbulkan satu persoalan, "Sebab pe Ibubapa masih menghalang dari anak2 berkawen? byk alasan diberi,…