Bagi Souvenier utk insan yang kita hargai...

Followers

Tuesday, September 29, 2009

Bila dah dekat Final....




Assalamualaikum..
Bila dah dekat final...
Normally keadaan aku akan jadi huru hara...
sem ni...12 minggu dah belajar...
tp masih rasa macam belajar 2 minggu...
macam rileks...tp apa pon x faham..

sikap ni bahaya...
week 13...baru sedar sket..
yg final dah dekat sgt...
assignment berbondong2...
semua xbt lagi...



keja 3 bulan nak siapkan dalam 2 minggu...
6 chapter nk fahamkan dalam masa 3 hari...
2 quiz nak kena antar khamis ni...

13/10 da test P.com plak..
dekat P16 pul 5.30ptg..
assignment Pcom lagi..
basic Commncation nye keja lagik

economy...project stats yg bakal datang pasni..
biomaterial...test 3..
project...
MicroP assgnment 3,4,5,6 xantar2 lagi..

betapa leka nye aku sem ni...
waste time...
nak kata masalah yg mengganggu...
semua orang da prob..
tp aku x reti nak atur masalah tu leklok...

test pon x memberangsangkan..
bila tensen...malas nak study...
men game,..hujung minggu tido..
sem ni mcm sem paling banyak tido...
ampeh...

peringatan utk diri sendiri...
dan kpda mereka yg sama sikap macam ni...
bila dah keadaan jadi camni...
jangan mengadu dan terus mengadu jek...
tp bila dah tersedar ni...
terus bergerak utk buat semua kerja...
jgn putus asa..

buat yg terbaik utk jadi terbaik...
jadi yg terbaik diantara yg terbaik...



haa...faham ke??
aku translat....takut da org x faham BM.
hehe..

"Do the best, to be the best,
be the best, among the best"

pekataan ni aku tingat bila tgk Aqilah( adikku aku) buat kata2 semngat dia...
kdg2 aku tgk...dia jauh lagi power...
rajin...n x mudah givup...
smangat nak belajar...da disiplin...
time blajar,blajar...
time tido, tido...
time tgk cita indon..abis semua org x leh tgk tv..
semua dia nak menang...
bengang aku...
hehe...

apa2 pon...
semoga berjaya...
Do'a, Usaha, Ikhtiar, Tawakal...
gabung semua huruf depan jadi DUIT...
insyaAllah Allah akan bagi yg terbaik...

All da bes utk semua kawan2...
selamat berjuang...
www.tips-fb.com

Koleksi yg ada pada aku...

Assalamualaikum...

haa...ni la keja aku time xda mud nak study..
men rubiks cube..

mula2 kakak banje yg 3x3x3 jek..
pastu..bila dah leh buat...
men benda tu jek setiap ari.



1 hari..aku g jusco
dgn budak kelas ku..
pusing2...haa...rubiks cube..
tp ni 4x4x4...
wah...teruja nye aku...
xcakap banyak...trus beli..


pastu blajar 4x4x4 dari u-tube...
bile dah bejaya solve kan...
men benda tu plak...

sejak ni la aku mula gila dgn cube ni...

nak dijadikan cerita..
time balik raya ri tu..
aku beli lagi 5 jenis cube...
megaminx, pyramid, master morphix, 5x5x5, dgn mirror cube.

ni aku da sertakan gambar2nye..


megaminx






pyramid







pillowed mastermorphix








5x5x5








mirror cube





haa...ni la antara koleksi2 yg aku da...
nnt klu sapa2 da jmpa yg jenis lain...gtau ek..






www.tips-fb.com

Tuesday, September 15, 2009

Mempersiapkan Bidadariku di Syurga!

Assalamualaikum....

Sok ada test...tp semangat dah down sesangat.
pikir nak balik @ pressure yg keterlaluan??
pe2 pon smile always...


dah bosan sangat...tulis la artikel ni.
hari ni nak bincang ttg isu yg lebih dewasa sket..



~~PASANGAN HIDUP~~

Kalau tgk skarang ni..ramai dah remaja2 kita berkapel2 sana sini.
pendek kata, kalau nak cari yg x kapel tu ade..
tp skit..hehe..


Islam tidak membunuh Fitrah....
tp Islam mengajar kita utk mengawal fitrah
Islam x halang bercinta...
tp Islam mengajar kita cara bercinta.





Kahwin..

nak kawen kena da pasangan..
nak kena cari pulak...
isk3..tp xpe..
kita da guidance dari Nabi S.A.W.

Dari Abu Hurayrah R.A. bahawa Nabi SAW bersabda,

"Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara
1: hartanya
2:keturunannya
3: kecantikannya
4: agamanya
dan pilihlah yg mengamalkan AGAMA,ia akan menyenangkan kamu"

(Hadith Shahih,riwayat Muslim)

Semua orang mengharap dapat pasangan yg baik..
tp kita x berapa nak baik..
isk..camne nak buat skrg ni??
haa...xda cara lain..
kena jadik baik juge la...hehhe..

Allah da sebut dalam surah An-Nur,ayat 26

"Dan wanita-wanita yg baik adalah untuk lelaki yg baik, dan lelaki yg baik utk wanita2 yg baik(pula)"
nak cari pasangan zaman sekarang ni susah...
susah nak cari yg lelaki betul2 berpegang pada agama..atau pon nak cari yang perempuan yg camtu..
susah looorrr....

bak kate Abu Faris 'Audah "Nak kahwin bagai mempersiapkan seorang ketua bidadari kita di syurga"
maksudnye,kalau nak kawen...cari pasangan yg baik.. kekurangan nye, kita tegur dengan cara yg baik.. mentarbiyah dan bimbing utk ke syurga bersama.. pengakhirannya..tetap bersama disyurga..

persoalannye sekarang...
ramai ke suami2 yg mampu mendidik istri2??
ramai ke istri2 yg boleh tegur suami kalau suami buat silap??

pendapat peribadi le..golongan camni cam dah semakin berkurangan..
sbb terlalu sayang...
kalau salah pon kate betul..
kadang2,bercanggah dgn Allah dan Rasul pon,
tetap kate betul...sbb nak jaga ati..sbb sayang..
(mohon aku dijauhkan dari perkara ini)


Rasulullah bersabda,

"Kasihilah orang yang kau kasihi sekadarnya,
mungkin dia akan menjadi orang yg kau benci suatu hari nnt,
dan bencilah orang yang kau musuhi sekadarnya,
mungkin dia akan menjadi kesayanganmu suatu hari nnt"

Hadith Riwayat Tirmidzi
Kalau kita betul2 sayang pada pasangan..
kita xkan biarkan dia buat kesalahan yg sama berulang kali..
tp mengingatkannya ttg perintah2 Allah..

Pesanan utk diri sendiri secara khususnya dan sahabat2 secara umumnya..
carilah pasangan sebaiknye..
kalau dah berkenan..kahwinilah dia secepat mungkin..

kita harapkan keberkatan Allah dalam berumahtangga..
jangan cemari awalnya dengan maksiat pada-Nya...


semoga apa yg dikongsi ini dapat memberi manfaat pada orang lain..

Wallahua'lam


www.tips-fb.com

Monday, September 14, 2009

SUNNAH DI AIDILFITRI


1. Mandi sebelum keluar menunaikan solat Hari Raya.

Dilakukan pada pagi 1 Syawal sebelum menunaikan solat hari raya Aidilfitri.

Imam Malik r.h. meriwayatkan sebuah hadith di dalam al-Muwatta'



أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ كَانَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى الْمُصَلَّى

Maksudnya : “Bawasanya ‘Abdullah bin ‘Umar seringkali akan mandi pada hari Raya al-Fitri sebelum beliau keluar ke tempat solat Hari Raya di pagi hari raya.”

Al-Imam al-Nawawi menyebut para ulama telah bersepakat atas sunatnya mandi untuk solat hari raya.


2. Memakai bau-bauhan yang wangi

Sunnah ini hanya bagi kaum lelaki.


3. Memakai pakaian yang paling baik

Pakaian tidak semestinya baru tettapi pakaian yang indah dan rapi sudah mencukupi
Daripada Jabir r.a. katanya : “Bagi Nabi saw ada satu jubah yang baginda akan memakainya untuk dua hari raya dan hari Jumaat.” (Sahih Ibn Khuzaimah : 1765)

Demikian juga al-Baihaqi meriwayatkan dengan sanad yang sahih, bahawa Ibn ‘Umar sentiasa memakai pada hari raya seindah-indah pakaiannya.


4. Makan terlebih dahalu sebelum menunaikan solat hari raya ‘Aid al-Fitri

Sunnah memakan tamar dalm bilangan ganjil jika tiada sudah cukup memkan apa-apa juadah sekali pun.

Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik katanya :

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ .. وَيَأْكُلُهُنَّ وِتْرًا

Maksudnya : “Adalah Rasulullah saw tidak keluar pada pagi hari Raya al-Fitri, sehinggalah baginda makan terlebih dahulu beberapa biji Tamar… dan baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil.” (al-Bukhari : 953)

Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani mengomentari hadith ini dengan berkata : “Demikian itu kerana untuk mengelakkan (anggapan) adanya tambahan dalam berpuasa, padanya juga (petunjuk) bersegera mentaati arahan Allah swt (untuk tidak berpuasa pada hari tersebut).” (Fath al-Bari : 2/446)


5. Mengajak seluruh ahli keluarga ke tempat menunaikan Solat Sunat Aidilfitri

Sunnah mengajak seluruh ahli keluarga termasuk kanak-kanak dan perempuan yang dating haid, diasing perempauan yang dating haid daripada perempuan yang boleh solat.

Bagi perempauan yang dating haid sunnah mereka turut serta ke temapat solat supaya mereka dapat menyaksikan upacara solat Hari Raya dan mendengar khutbah solat raya aidilfitri.

Ummu ‘Athiyah radhiallahu’ anha telah berkata:

أُمِرْنَا أَنْ نَخْرُجَ فَنُخْرِجَ الْحُيَّضَ وَالْعَوَاتِقَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ. قَالَ ابْنُ عَوْنٍ: أَوْ الْعَوَاتِقَ ذَوَاتِ الْخُدُورِ, فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَشْهَدْنَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَدَعْوَتَهُمْ وَيَعْتَزِلْنَ مُصَلَّاهُمْ.

Maksudnya:
Kami telah diperintahkan (oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam) untuk keluar, maka kami memerintahkan wanita-wanita yang sedang haid, para gadis dan wanita-wanita pingitan untuk keluar. Ibnu ‘Aun berkata: “atau wanita-wanita pingitan,” dan wanita-wanita yang haid diperintahkan (Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam) agar menyaksikan jamaah kaum muslimin dan dakwah mereka serta menjauhi tempat solat. - Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-‘Iedaini, no: 981.


6. Keluar dengan berjalan ke tempat solat melalui jalan lain dan balik daripadanya melalui jalan yang lain.

Daripada Jabir bin Abdillah r.’anhuma katanya :

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ

Maksudnya : “Adalah Nabi saw, pada hari raya baginda membezakan jalan (pergi dan balik dari solat hari raya).” (al-Bukhari : 986)

Ibn Majah meriwayatkan daripada Ibn ‘Umar katanya :

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ إِلَى الْعِيدِ ، مَاشِيًا وَيَرْجِعُ مَاشِيًا

Maksudnya : “Adalah Rasulullah saw keluar ke tempat solat Hari Raya dengan berjalan dan baginda pulang darinya juga dengan berjalan.” (al-Albani menghasankan hadith ini di dalam Sahih Ibn Majah)


Dikatakan terdapat beberapa hikmah dalam perbuatan ini
i. Semoga dua jalan yang berbeza tersebut menjadi saksi di hadapan Allah pada hari kiamat nanti. Ini kerana bumi akan membicarakan pada hari kiamat apa yang dilakukan di atasnya dari perkara-perkara yang baik dan jahat.
ii. Untuk menzahirkan syiar-syiar Islam
iii. Untuk menzahirkan zikir kepada Allah swt
iv. Untuk menyakitkan hati orang-orang Munafikin dan Yahudi dan sebagai menakutkan mereka dengan ramainya umat Islam.
v. Untuk mengambil tahu keperluan orang-orang yang memerlukan sebarang bantuan atau untuk menziarahi sanak saudara dan menghubungkan solatur rahim.


7. Bertakbir pada hari Raya

Takbir hari raya adalah termasuk sunnah yang agung berdasarkan firman Allah swt :

وَلِتُكْمِلُوا العِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْن

Maksudnya : “Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengangungkan Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah : 185)

Sahih juga daripada ‘Abdul Rahman al-Salamiy katanya : “Adalah mereka (sahabat Nabi saw) pada hari Raya al-Fitri lebih bersungguh berbanding hari Raya al-Adha, Waki’ berkata : “Yakni (mereka lebih bersungguh) dalam bertakbir.” (Lihat Irwa’ al-Ghalil : 3/122)

Diangkat suara dalam melafazkan takbir bagi lelaki dan tidak bagi perempuan. Ia dilakukan di merata tempat di masjid, di rumah dan di pasa-pasar.

Waktu bertakbir bagi Hari Raya al-Fitri ialah bermula pada malam raya iaitu setelah tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadhan sehingga masuknya imam ke tempat solat untuk solat hari raya.


8. Ucapan Tahniah Pada Hari Raya

Termasuk daripada adab berhari raya ialah dengan menyampaikan ucap tahniah sesama muslim dengan sebarang ucapan yang baik seperti ucapan :

1.
تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ - Semoga Allah menerima (amalan) dari kami dan anda semua)
2.
عِيْدُ مُبَارَكْ – (Selamat) hari raya yang diberkati.

Atau ucapan yang seumpama dengan di atas yang terdiri dari ungkapan-ungkapan tahniah yang dibenarkan.
Jubair bin Nufair berkata : “Para sahabat Nabi saw apabila mereka bertemu sesama mereka pada hari raya mereka mengucapkan
وَمِنْكُمْ مِنَّا تُقُبَِّلَ
Ibn Hajar berkata : Isnad (riwayat ini ) Hasan. (Fath al-Bari : 2/446)


9. Solat Hari Raya

Para ulama berbeza pendapat tentang hukum solat hari raya, sebahagian mengatakan hukumnya sunat, sebahagian yang lain mengatakannya fardhu kifayah dan sebahagian yang lain mengatakan hukumnya adalah fardhu ‘ain (wajib), berdosa bagi sesiapa yang meninggalkannya. Inilah pendapat Mazhab Imam Abu Hanifah, pendapat ini dipilih juga oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah dan Ibn al-Qayyim. Al-Syeikh ‘Abdul ‘Aziz Abdillah bin Baz menyebut : “Pendapat ini lebih terserlah pada dalil-dalilnya dan lebih hampir kepada kebenaran.”

- Dilakukan solat raya terlebih dahulu diikuti khutbah

Ini berdasarkan hadith di dalam Musnad Ahmad daripada Ibn ‘Abbas r’anhuma :

أَشْهَدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى قَبْلَ الْخُطْبَةِ فِي الْعِيدِ ثُمَّ خَطَبَ

Maksudnya : “Aku menyaksikan Rasulullah saw menunaikan solat hari raya sebelum khutbah, kemudian baginda berkhutbah.”

Lihat artikel “Solat Hari Raya Cara Nabi” tulisan Mohd Yaakub bin Mohd Yunus untuk keterangan lanjut tentang solat hari raya.




Beberapa Kesalahan Yang Dilakukan Pada Hari Raya


1. Anggapan sunat menghidupkan malam hari raya

Sebahagian orang ada yang beranggapan sunat menghidukan malam hari raya dengan melakukan ibadat-ibadat sunat seperti qiyam al-Lail dan seumpamanya. Anggapan ini adalah salah kerana tidak terdapat dari petunjuk Nabi saw. Adapun hadith yang menyebut tentang kelebihan menghidupkan malam hari raya ini adalah dhoief ataupun lemah untuk dinisbahkan kepada perkataan Nabi saw.

Hadith tersebut ialah :

من أحيا ليلة العيد لم يمت قلبه يوم تموت القلوب

Maksudnya : “Siapa yang menghidupkan malam hari raya, tidak akan mati hatinya pada hari matinya hati-hati (manusia lainnya).”

Hadith ini TIDAK SAHIH, ia datang dari 2 jalan periwayatan dimana salah satunya Maudhu’ atau PALSU dan salah satu lagi LEMAH. (Sila lihat Silsilah al-Ahadith al-Dhoiefah wa al-Maudhu’ah, oleh al-Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani : 520-521)

Maka tidak disyariatkan untuk menghidupkan malam hari raya dengan qiyam al-lail, melainkan bagi mereka yang sememangnya telah menjadi kebiasaannya menghidupkan malam-malam yang lain juga.



2. Menziarahi Kubur pada 2 hari raya

Perbuatan sebahagian orang yang menjadikan awal pagi dua hari raya untuk menziarahi kubur adalah perbuatan yang bertentangan dengan maksud dan syiar hari raya. Yang mana sepatutnya dizahirkan kegembiraan dan keseronokan.

Perbuatan menziarahi kubur pada hari raya ini juga bertentangan dengan petunjuk Nabi saw dan perbuatan generasi awal umat Islam (al-Salaf) yang dididik oleh Baginda. Perbuatan ini dibimbangi termasuk di dalam larangan Nabi saw dari menjadikan tanah perkuburan sebagai sambutan hari raya, dimana jika dimaksudkan (sunat menziarahi kubur) pada waktu-waktu tertentu dan ada pada musim-musim yang tertentu (seperti pada dua hari raya), maka perbuatan ini termasuk larangan menjadikan tanah perkuburan sebagai tempat sambutan hari raya seperti yang disebut oleh para ulama. (Sila lihat Ahkam al-Jana-iz wa Bida’uha oleh al-Albani. m.s. 219 & 258)



Rujukan :
1. http://soaljawab.wordpress.com/
2. Rakaman audio Ceramah Ustaz Ramadhan Fitri tentang Sunnah di 1Syawal.

www.tips-fb.com

Dari Mana Mereka?

free counters

Template by:
Free Blog Templates