Posts

Showing posts from October, 2010

Mai kita sembang pasai MISAI!!!

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
(ini sekadar santai2) Hah...ni perbincangan 3 oghang sahabat, tarankunciang, ciruntong dan bulaide  yg berasai daghi utara. depa bincang pasai masalah misai... (nama ditukar sedikit utk mengelakkan kemaslahatan sesetengah pihak)
Tarankunciang :ciruntong, bulaide hang tolong aku la. aku susah hati ni.. ciruntong :pasai pa?? tarankunciang : ni misai aku ni...mana pi pon aku tak tau.. bulaide :nii...mana ada dalam dunia ni misai buleh hilang?? ciruntong :sabaq weh...sabaq2...
**dgn muka yg sememey...tarankunciang pon menyanyi laa...
tarankunciang :  Misaiiiii kuuuu hilaaaangg... kemana dia piii??? bangkit pagi2...pegang ataih(atas) bibiaq(bibir) ini.. misai dah taaaaak daaak lagiiii....
tarankunciang :ni nak buat lagu mana ni ciruntong..bulaide...ni misai aku ni mcm mana ni??? ciruntong :Hughu hagha (huru hara) dgn hang tarankunciang..ni misai...xlama janggut plak.. bulaide : aku xpenah dengaq pon oghang hilang misai.. ciruntong : sabaq...nii...bedah, maimun..kalsom…

Ikhlas Dariku

Image
Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi Madah dari :Ustaz Akhil Hayy Rawa

**Disampaikan untuk sesiapa yg terasa yg aku tengah bercakap dengan dia**
**Sebab aku dan kamu bersahabat**
**Sebab aku dan kamu bersaudara**
**Sebab aku sayang kamu**
**Kita Nak Menuju pada Tuhan Yang Satu**




Aku bukan seperti yang engkau sangkakan, Pura-pura didalam berjuang, Aku tidak pandai menyulam rahsia,  juga tak pandaiku bermadah pujangga,
Jika ada benci dihati, Oh, katakanlah padaku, Relaku terima walau kutukan, asalkan aqidah terjaga,
kerana tidak sanggup lagi, mempermainkan dustur ilahi, hakikat hati tidak terluka, walau zahirnya ada yang ketawa,
Tuhan ku mohon keampunan, atas keterlanjuran yg berulang kali, Teman,kita patrikan disini,  berakhir sebuah lamunan duniawi,

Menjengah Kematangan Pemikiran Di Usia 16

Image
Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi Sumber :Ukhti Siti Rahmah (Ema)
Dari tadi petang.. saya merayau2 membaca blog rakan2. dan jump2 ke blog yg lain yg ada updte dgn tajuk yg unik...
tapi bila sampai ke blog yumi-san, ada satu cerita yg agak menarik. seorang remaja berumur 16 tahun, sudah pon berumah tangga.
Ukhti Siti Rahmah. dibahasakan dirinya dengan ema.. usia dia baru sahaja mengjangkau 16 tahun.. tp skrg..dia dah jadi istri org.. dah pikul tanggungjawab...
mantapkan?? saya x pasti camna perwatakan dia.. tapi apa yg penting.. dia dah membuat keputusan utk masa depannya di usia muda. Alhamdulillah... perkahwinan mendapat restu keluarga.. dan suaminya seorang ustaz.. dan ukht ema pon salah seorang pelajar di maahad tahfiz..

boleh saja baca artikel dia sendiri di sini.. kisah tentang pernikahannya... dan ada artikel yg dia agak baru juga.. ada pesanan yg agak menarik yg dia kongsi.. saya salin dan lekat smula kat sni..
Kalau nak cari suami untuk dijadikan pohon untukmu berlindung, maka carilah yang berI…

Warkah Ini Untuk Adam...

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi Sumber idea : Message Forward dari rakan
Warkah ini untuk Adam.. Lelaki yang suci itu adalah lelaki yg dijaga oleh Allah,
Tidak sedikit pon Allah membenarkan mana2 wanita menyentuh dirinya walaupun hatinya,
Kerana Allah amat menyintainya....

Tetapi andai kita bergelumang dengan cinta wanita,
Dimana Allah utk menjaga kita?
Seolah2 telah dilepaskan kita kepada seorang manusia yg lebih banyak mengecewakan kita,

Jika Allah dtangkan kesedaran kepada kita supaya kita meninggalkan cinta wanita,
maknanya Allah hendak mengambil kita kembali utk dijaga-Nya,
mengapa masih ragu?
kekuatan usah ditunggu, tp harus dicari,

Hargailah atas kesempatan yg Allah berikan...

Sebesar2 dosa adalah dosa yg dilakukan ketika kita berasa berdosa melakukannya..

-Imam Al-Ghazali-
Akhi...
aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan,
dari melihatmu gembira dalam kelalaian,

Akhi,
aku bangga mendengar tangisanmu kerna pengorbanan,
dari melihat tawamu dalam pengkhianatan.

Akhi,
Aku bangga andai engka…

Awek dan Pakwe di Syurga!!

Image
Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi Idea asal :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
(**Artikel ini merupakan artikel yang lama dan disiarkan semula**) (**dengan sedikit editing pada tajuk dan isi**)
Assalamualaikum....

Selasa ada test...tp malas nak study..


dah bosan sangat...tulis la artikel ni.
hari ni nak bincang ttg isu yg lebih dewasa sket..



~~PASANGAN HIDUP~~

Kalau tgk skarang ni..ramai dah remaja2 kita berkapel2 sana sini.
pendek kata, kalau nak cari yg x kapel tu ade..
tp skit..hehe..


Islam tidak membunuh Fitrah....
tp Islam mengajar kita utk mengawal fitrah
Islam x halang bercinta...
tp Islam mengajar kita cara bercinta.




Kahwin..

nak kawen kena da pasangan..
nak kena cari pulak...
isk3..tp xpe..
kita da guidance dari Nabi S.A.W.

Dari Abu Hurayrah R.A. bahawa Nabi SAW bersabda,

"Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara
1: hartanya
2:keturunannya
3: kecantikannya
4: agamanya
dan pilihlah yg mengamalkan AGAMA,ia akan menyenangkan kamu"

(Hadith Shahih,riwayat Muslim)
Semua orang m…

Salah Nombor la Hadi ooiii!!!

Pengalaman :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Kisah ni berlaku dalam weekend ni.. 4kali mesej tpi x sedar yg tersalah no.. jom baca kisah ni..

Punca terjadi salah nombor ni sbb  pensel mekanikal yg aku sayang tu hilang.. agak mahal la aku beli pensel tu.. pastu aku start tanye kawan2 yg mana da dgn aku time tu.. n da possibilities utk nampak pensel tu..
then aku mesej la kawan aku...
Mesej 1: "Salam alaik..."kawan"(nama dirahsiakan), ko da nampak tak pensel mekanik aku?, aku rasa cam tertinggal kat lab la. balik2 dah xda..puas aku cari. nanti kalau ko nak g lab lagi. tolong tgk2kan ek"
(Esoknye dapat mesej reply) Reply 1: "Mahe ke rege nye?" (short n simple..hehe)
Mesej 2: "Bagi aku pensel tu mahe le..aku bukan org berduit.. tp bg ko mungkin murah je kot..aku tertinggal kat meja eksperimen" (cara santai)
Reply 2:  "Meja mana?cuba la tanya kawan2.mungkin ada yg nampak" (dalam hati.."haish budak ni..ni tgh tanye kawan le ni...". sedangkan xtau pon tgh sal…

Minggu yang unik...

Dari :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Tak tau nak tulis apa sebenarnya... tapi nak cita sket tentang minggu ni.. aku bt benda yg jarang2 aku buat. n berlaku benda yg jarang2 berlaku.. 1) ponteng kelas...
Jarang-jarang aku ponteng kelas.. sebab bgi aku..kelas tu 1st knowledge utk aku... walaupun aku xfaham walaupun 1 ayat dalam kelas tu.. n selalu main2 dalam kelas  dan fikir aktiviti2 yg aku nak buat sesudah kelas (perkataan pendek "berangan").. walaupun petang da test atau presentation.. aku tetap nak g kelas.. tp dlm minggu ni... aku ponteng 2 kelas.. hahaha..tebaik.. tp dalam waktu tu..aku x isi skit pon masa utk stdy atau baca buku2 ilmiah.. tapi dok tgk youtube.. dari lagu sudirman... masuk ke filem susuk... pastu masuk mona fandey.. (kes bunuh tu) pastu baca peristiwa mona fandey... pastu searching for dukun the movie.. (gagal utk dapatkan cita ni...sbb dah disekat FINAS) **mgkn utk maslahah ahli kuarga mona kot** waste time kan.. huhu.. **last2 tulis blog**
2) Dapat mimpi..
hah...biasa la kan berm…

Its a Matter How U Are Going To Finish...

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi Video :Nick Vujicic Seandainya dia pilih untuk menyerah... kehidupannya akan terhenti tidak bermakna.. utk kita yang normal dan sempurna... kehidupan ni pasti banyak cabaran...
kadang2 kita akan jatuh sampai seratus kali... Jika kita kalah atau gagal, kita nak cuba lagi tak? Ini adalah persoalan bagaimana kita menuju tujuan akhir kita.. Nak capai matlamat dengan gagah? Atau biarkan tersungkur menyerah kalah?
Kadangkala, Semangat manusia dapat mengatasi, apa yang kita tak dapat jangkakan.. Kekuatan dalaman... boleh kita capai dgn dekatnya kita dengan Tuhan..


Kamu Tak Boleh Menyerah... Berjuang sampai menang..

Life Is Too Short (Part 2)

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi  Sumber :Himpunan Amalan Sedikit Pahala Banyak & Amalan Penghapus Dosa (Ust. Fadhlan Mohd Othman)
Ini merupakan sambungan untuk artikel yang sebelum ini.. saja tukar tajuk...
Hadith 2: "Sebutlah seperti yang disebut muazzin,  sekiranya selesai mintalah daripada Allah,  nescaya pasti kamu akan diberi" (Hadith riwayat Abu Dawud (440), Hasan Shahih: Shahih Abu Dawud)
**Notes** ini hadith yg berkaitan menjawab azan, "Sekiranya muazzin menyebut Allahuakbar, Allahuakbar, lalu salah seorang dari kamu berkata Allahuakbar,Allahuakbar; kemudian muazzin menyebut Asyhadu Alla Ilaha Illallah lalu dia juga sebut Asyhadu Alla Ilaha Illallah; kemudian muazzin menyebut Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah,  lalu dia juga menjawab Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah;  kemudian muazzin menyebut Hayya 'Ala Solah, lalu dia menjawab Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah; kemudian muazzin menyebut Hayya 'Alal Falah, lalu dia menjawab Laa Haula Wala Quwwata Illa Bil…

Amalan Sedikit Pahala Banyak (Siri 1)

Penulis :Abu Faris 'Audah Abdul Hadi Sumber : Himpunan Amalan Sedikit Pahala Banyak & Amalan Penghapus Dosa (Ust. Fadhlan Mohd Othman)
Tadi time kelas BI, lecturer bagi exercise, da 1 ayat yg sangat menarik... ayatnya berbunyi.. "Most people feel that life is TOO short" betul2..umur umat Nabi Muhammad memang pendek ja.. rata-rata 60-70 ja.. yg lebih tu, sangatlah sedikit.. jadi terdetik la dihati nak tulis artikel ni.. mudah2an pengakhirannya..
kita akan rasa yg amalan kita dapat menandingi mereka yg hidup lama.. "Our life is TOO short, but our 'amal is same like you (who had a long life)" insyaAllah..masa yang ada terhad.. pukul 3 da pre presentation utk PSM. jadi utk hari ni...saya bawa 1 jek dulu ye.. insyaAllah..nanti siri kedua akan diletakkan amalan2 lain..
Hadith 1: "Barangsiapa yang memasuki sesuatu jalan untuk menuntut ilmu, Allah akan permudahkan untuknya jalan ke syurga." (Hadith Riwayat Muslim)
Selamat Beramal!!