Bagi Souvenier utk insan yang kita hargai...

Followers

Tuesday, January 26, 2010

Alahai BERKABUNG!!!

1st of all, nak ucapkan takziah kepada ahli keluarga Sultan Johor yang baru meninggal dunia jumaat lpas.

Moga Allah mengampuni dia,merahmati dia

Isu berkabung...
xberkenan sungguh aku dengan benda ni..
aku x buat pon apa yg diorg suruh buat.
(kena pakai songkok pastu letak kain putih- bagi lelaki muslim)
(bertudung putih - bagi wanita)
(pakai kain putih kat lengan pon boleh juge)

aku x sure berita ni betul ke tak,
seandainya betul...aku xsuka betul dengan arahan ni :
Kalau siapa yang tak berkabung nnti kena saman
apa punya turr....
xberkabung kena saman.

Hurm...
Islam ajar kita hormati dan taat pada pemerintah..
tapi bukan sampai macam tu sekali.
sepatutnya, keluarnya seruan untuk doakan kepada si mati.
mohon Allah bantu dia dari segala kesusahan di alam kubur.

ni tak, suh berkabung plak...
da lelaki yg seluar jeans terkoyak pon berkabung,
gals plak, (yg xbertudung) sekadar berselendang putih.
(tutup aurat x nak, bila berkabung buat plak)
(sepatutnya saman kat sapa yg tak tutup aurat...Bukan saman sapa yang tak berkabung)

Artikel ni adalah pendapat aku tentang berkabung..
Kalau sapa leh terima, terima.
Kalau tak leh terima, tak kisah.


da orang nnt kata, kalau cakap kat sini pon bukan leh buat pa pon..
xpa...at least tinta kecil ni menunjukkan aku berlepas diri dari benda2 yg x bes ni..

1. Kepada yg berkuasa - sudah2 lah tu, jauhi dari terlalu taksub pada pemerintah.
2. kepada rakan2 - jangan salah kan kawan2 lain yang x nak berkabung..dan kawan2 yg xberkabung, jangan terlalu berkeras dengan yg berkabung. mungkin dia ada hujahnya yang sendiri.
www.tips-fb.com

2 Pendapat:

me_yana said...

hee..hadi..setau aku..pihak istana xde pun keluarkan arahan smpai suruh saman sape2 yg tak bkabung..mmg tak patut kite kene saman smpai beratus2 hnye sbb tak berkabung..klau ikut logik pun nk watpe pihak istana nk saman kite smpai mcm tu..pade aku mungkin ade sstengah pihak yg nk amik ksempatan atas kemangkatan dia smpai jejaskan name baik dia..pd aku,bkabung tu sbg tande atau simbolik ntuk sape yg rasa syg dan turut bsedih di atas kematian sultan yg kte syangi..tepulang pd masing2..ni bukan paksaan..klau dlm islam pun stau aku ade adab bekabung..lg2 klau utk org baru kmatian suami..takleh pkai brg2 perhiasan, pkai baju terang2 dsb..mungkin mcm tu jgk dgn sultan ni..tp mungkin care lain..macamanepun..buruk baik dia pun dia tetap sultan kite n kite kene tau ape fungsi sultan dlm menyatukan semua rakyat..sbg simbol penyatuan rakyat..n mmg betul la..sape2 yg nk bekabung tu, teruskan la slagi x btentangn ngn agame n jgn salahkan yg xnk bkabung..n yg x nk bekabung tu..diam2 je..jgn smpai keluarkan pekataan yg tak sepatutnye..hee..pnjg pulak aku tumpang merapu n bg pndapat ttg bekabung ni..hee..sori2..

Adi Wahab said...

Jazakillah khairan khair...

1. Apa yg ko cakap tu da betulnye, mungkin da yg nak amik kesempatan.

2. Dalam Islam, mmg da istri berkabung utk suami yg mati. tp untuk pemerintah xtau plak. Sewaktu wafatnya nabi,sahabat2 berbincang utk pilih siapa pengganti nabi. n kehidupan berjalan seperti biasa.


3. Yups,sultan da fungsinya tersendiri.Untuk kepimpinan umat Islam.n satukan rakyat. walau dia berlaku zalim camna pon,kita dilarang utk gulingkan dia selagi dia masih solat.taat pemerintah. xnafi.

4. Berlapang dada dalam berbeza pendapat..betul tu.jangan sampai keluarkan perkataan yg x sepatutnya.(kalau aku da buat, tegur ye.)

boleh je bagi pendapat..xkisah..

Dari Mana Mereka?

free counters

Template by:
Free Blog Templates