Jadilah Muslim Yang Baik!! (Siri 2)

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Hari ini,ahad..
Hurm....fikiran rasa terganggu sikit...
macam ada yang tidak kena..

fikir2..kerisauan tu dari perkara yang tidak pasti...
jangan sesak2kan fikiran dengan benda yang masih dalam keraguan..
dah tu...ada cubaan syaitan untuk racuni fikiran,

"si A tu jahat dalam diam...
si B suka kutuk orang,
C tu plak...bajet!,
yang si D, suka men "CaPub"(cari publisiti)"

hah...ini bukan muslim yang baik...
sambungan dari yang semalam..

ciri ke 4..
Keep Positive...

kadang2...apa yang kita sangka tu,
hasil dari terhadnya kemampuan mata utk melihat,
daya fikir juga yang terbatas..
di'rencah'kan pula dengan hasutan syaitan..

hasilnya...macam kat atas tu la...
negatif...
ok2...stop2..
sekarang kita cari jalan penyelesaian..
camna ek..
.
...
.....
.......
.....
...
.
hah..dah jumpa...guidance dari Allah juga..
huhu..xlari kemana..Allah juga yg bagi solusinya..

jom tgk sama2..surah Al-Hujurat, ayat 6..

"Wahai orang2 beriman...
Jika datang seseorang kepadamu membawa berita,
maka telitilah kebenarannya,
agar kamu tidak mencelakakan sesuatu kaum kerana kebodohon,
yang akhirnya, kamu menyesali akan perbuatanmu itu"

Comei Allah atur ayat ni...
dpt berita...percya..
pastu..x selidik..x cek...
trus label org jadi jahat..
Allah tegur...jangan buat camtu..
semak...dptkan bukti dulu..

pastu kalau masih x jumpa bukti..
orang dah hangat bercakap tentang ni...
kekalkan nilai positif yang ada...
x rugikan kalau ketinggalan dalam bab2 ni?
**ke rasa rugi??**
**jawab diam2 jek dlm diri..jgn gtau org lain..k**

ada plak org ckap..
kalau camtu...benda apa yg bleh pecaya?
skrg paper pon..buat cerita pelik2..
utk lariskan jualan...
**mesti semua org pon penah dgr rungutan camni kan??**
aku pon xtau...kalau kita dah terdengar...
diam2 sudey...
xyah p sambung cita kat org lain plak...
hahahaha...

(teguran ni untuk AKU...kalau sapa rasa nak amik juga..
silakan...moga Allah berkati kalian...
n kalau sapa x suka...pon xpe..jgn amik ati plak..ok??)


Wahai diri...kita kena ADIL..

kadang2 plak..kita dah mmg rasa cam xsuka org ni...
memang xmsuk la dgn kita..
pastu...ternampak plak dia cam bt perkara yg ragu2..
contohnya,..berjalan ikut jalan nak p kelab malam...
dgn yakin...pasti...konfiden..confirm..
kita buat tuduhan kat dia...
benci + tuduh(@dpt point utk jatuhkan lawan) = rasa kepuasan dihati...

yang lebih sedih
kita ia kan juga benda yg x benar yg dikenakan pada org tu..
walaupun, kita tau yg itu tak benar...
dah benci la katakan...
haish...
xleh jadi ni...
nak nasihat guna ayat sendiri...
satg ada pulak yang melenting..

"hang tau apa?? bukan kena kat hang..
klu kena kat hang baru beghakai (berakal @ baru tau rasa pa)"

toink2..
kita plak dah yang kena..
haha...

ok2..
klu camtu
aku nasihat diri aku sendiri la...
kalau kwn2 rasa nak amik cara ni juga...
silakan...
moga Allah berkati smuanya..


meh kita belek...
surah Al-Maidah, ayat 8..

"Wahai org2 beriman...
jadilah kamu pnegak keadilan kerana Allah,
(ketika) menjadi saksi dgn adil...
DAN JANGANLAH KRNA KEBENCIANMU
TERHADAP SESUATU KAUM,
MENYEBABKAN KAMU TIDAK BERLAKU ADIL..
BERLAKU ADILLAH...
KERANA ADIL ITU LEBIH DEKAT KPD TAQWA"

hah...berlaku adillah diri..
adil tu lebih dekat pada taqwa...
ok...sambung nnt plak..
doa2kan aku ye...
final dah dekat ni...
study nye main2...
huhu2..

Comments

Popular posts from this blog

Terima kasih atau Jazakallah Khairan....

Hukum Bersalaman dan Aurat dengan Kakak/Abang Ipar

Ketika Musibah Menimpa