Bagi Souvenier utk insan yang kita hargai...

Followers

Thursday, March 10, 2011

Optimistik VS Pesimistik

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Le Guan (乐观)...(Optimis)
VS
Bei Guan (悲观)..(Pesimis)

Dua sikap yang berlawanan...
kita mana satu?
**hehe...dapat point ni dari dalam kelas mandarin juge**
Hah..kedua-duanya menilai benda yg sama...tapi pandangan mereka berbeza.
1. Optimis
OK...start dengan optimis dulu..
**aku nak jadi optimis...sebab tu kena mula cakap pon..bnda yg positif dulu**
orang yang optimis...
dia akan sentiasa mulakan fikiran dengan POSITIF...
sentiasa memandang kehadapan..
sentiasa menerima keadaan diri seadanya..
dan sentiasa ingin merubah diri kepada yang lebih baik..
Optimis..perlu sentiasa fikirkan yang positif..
  contohnya..
kalau kulit gelap..orang cakap xsmart...
tapi dia terima seadanya...
sebab dia yakin, dia ada kelebihan diri yang tersendiri..
jadi tak perlu risau..
kalau tewas...bangun dan lawan semula...
kalau gagal...bangkit dan buru kejayaan..
biar parah di hiris kegagalan..
bangkit dan usahalah..
sehingga kita menggenggam kejayaan..

2. Pesimis
orang yang pesimis ni plak..
dalam banyak hal,..
dia akan mula berfikir negatif dulu...
kuat cemburu...
**hai...cam cakap kat diri sendiri nampak**
pantang nampak orang lebih sikit...
dia pon nak juga...
orang beli raket baru..
dia pon nak beli raket baru...
orang ada laptop baru...
dia pon nak laptop baru...
orang da basikal baru..
dia pon nak basikal baru...
orang len hensem...
dia pon nak hensem...
macam tamak pon ada...
Iri hati....kita bagaimana??
 
tp yg menjadikan dia kelihatan sentiasa pesimis...
bila dia cuba persoalkan kelebihan orang lain..
**orang kita kata..benda ni cam dengki**
"awat yang dia tu hensem??"
"awat dia yang dapat awek tu?"
"awat dia yang dapat basikal tu?"
"awat dia boleh beli kereta tu?"
"awat.."
"awat..."
dan
Awat lagi...
hah...semua nak jeles..

sabar le...
xyah ukur kebolehan kita dengan dorang..
kita ada kelebihan tersendiri..
asah dan pertajamkan kelebihan sendiri..
bukan jeles jek keja...last2...
hanya mengantang asap di awanan...
sia-sia..

lagi satu...
orang pesimis ni..
dia akan selalu fikir yang dia ni xboleh buat macam2..
last2...xda lonjakan pada diri..
statik pada takat yang sama untuk jangka masa yang lama...
jangan la macam tu..
orang selalu cakap...
gagal sekali bukan bererti gagal selamanya...
come on...wake up...
cuba lagi sampai kita berjaya...
ok?

3. Jeles Pada kebaikan.??

Hah..ape plak ni??
ni kes orang yang jeles bila tengok orang lain buat perkara2 baik..

aku pernah dengar satu kata2 ni..
**xpasti sama ada ini hadith atau sekadar ungkapan para ulama**
tapi ayat ini sungguh hikmah..
"Dilarang cemburu atau berdengki, 
melainkan kepada 2 perkara,
dalam hal ibadah, agar kita dapat menyamainya..
dalam hal kebaikan, agar kita juga baik sepertinya"
**lebih kurang ni la ayat die..x igt yg betul2..**
contoh...
sorang sahabat ni..
dia selalu bersedekah..
dan selalu jaga solat nya...
bila kita tengok die...cemburu..
dan kita juga nak buat sepertinya...
agar kita juga dpt menyamai dia dlm ibdah...

tu dalam hal ibadah..
kalau dalam hal kebaikan pulak...
kalau kita tengok seorang sahabat ni...
dia rajin betul study...
dia suka bertanya tentang ilmu pada orang yg lebih arif...
pada masa tu..
kita cemburu...nak juga ilmu yang dia dapat..
nak rajin juga cam dia..
dengan syarat..kita tidak menghalang kebaikan yg dia buat..
maknanya..
kalau kawan kita p tanya lecturer ttg 1 benda..
kita cemburu...then kita p tanya lecturer tu juga...
dgn harapan...kawan kita tu x dpt pa yg dia nak tu..
**dengki thap tarangkunciang**

ataupun...kalau dia rajin study..
kita p kacau dia...dgn harapan...
dia supaya dia pon x stdy cam kita..
**ni plak perangan yg hampeh...busuk...**


ok??
jadi..Jom ramai2 kita jadi seorang yang optimistik...
perbaiki diri untuk kebaikan...
sentiasa positif dalam penggerakan..
Biar semua orang pesimis, wajah resah...
tapi kita seorang optimis...wajah pula terukir senyum..
senyum lah diri..senyum walaupun susah..
**::Senyum-senyum selalu::**
**senyum2 selalu**

www.tips-fb.com

2 Pendapat:

nahwanz said...

bismillah. alhamdulillah. assalamualaikum.

tak ada apa-apa.

cuma mahu komen.

gambar kartun tu cam x sesuai.

tidak menutup aurat-saya kira itu gambar perempuan. maafla kalau saya silap tgk. maybe salah tengok. saya harap saya salah tgk.

buangla kartun tu. utk kebaikan mata bersama. sama2 menjaga kesihatan. itu juga sunnah.

Adi Wahab said...

Waalaikumsalam..

InsyaAllah...akan dilebih berhati2 sesudah dari ini..jazakallah khairan..

Dari Mana Mereka?

free counters

Template by:
Free Blog Templates