Bagi Souvenier utk insan yang kita hargai...

Followers

Friday, March 18, 2011

Kursus Kahwin...

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Assalamualaikum...
sementara tunggu kawan untuk ke kelas..
terdetik plak nak update blog..
kongsi tentang kursus kawen...
Alhamdulillah...dh dpat sijil.
dah boleh kawen..
cuma nak kongsi beberapa benda bout mentaliti..
Seronok gile klu dah kawen...


ada beberapa kumpulan yg saya dpt kenal psti..
bila sorg2 tu pegi kursus kawen..
ada yg akan kata,
"Harap-harap ustaz2 yg bagi ni x bosan.nk yg jenis buat lawak"
ada pulak,
"Harap2 ada la pertambahan ilmu baru hari ini.."
yg 1 lagi, 
"aku harap dpt sijil cepat2...xpayah nak tunggu2.."
and yg 1 ni,
"Harap2 dpt ilmu utk aku pikul tanggungjawab nnt"

4kumpulan ni..
akan ada penilaian yg berbeza pada kursus kawen yg dorg hadiri,
geng 1,
"kursus best...sbb ust lawak" (dan sebaliknya)
geng 2,
dia akan fokus, tapi akan mudah jadi bosan bila benda yg diajar,
hanya asas2..refresh jek..
geng 3,
"program ok,...kalau boleh, singkatkan lagi masa..
baru x bebankan orang sangat..takut ada yg sibuk"
geng 4,
"apa la yg penceramah2 tu dok melalut..."
atau
"Alhamdulillah..mudah2an dapat bentuk baitul muslim"

jadi kita yang mana??
apa yg nak dibincangkan bukan tentang 4 kumpulan ni.
tp nak kemukakan pendapat..

1. Penganjur

Kursus kawen, 
bekalan awal untuk remaja2 nak tempuh alam perkahwinan..
jadi...diharapkan.
carilah insan yang dpt bg input2 yang membantu...
bukannya perkara2 yang kebanyakan insan "SUDAH TAHU"

masyarakat kita tenat skrg...
penceraian berlambak2..
statistik2 yg kuar ttg cerai..
1 hari akan ada 2 penceraian...

utk difikirkan bersama...
kalau ajar teknik2 nak pikat isteri/suami utk "mesra malam pertama"
dpt membantu ke untuk atasi masalah tadi?
bolehka ia menambah rencah mesra suami isteri bila dah tua?
ya..perhubungan suami isteri memang sebahagian dari pekahwinan..
tapi ia bukan lah perkara yg menjadi dasar dan paling utama..
masih banyak perkara lain yg kena diperhatikan..
tanggungjawab..
pendidikan untuk pasngan dan anak2..
membina baitul muslim yang dpt membangun ummah..
Keluarga kita...membangun @ meruntuhkan??

**jadi..kalau ada sesiapa yang pergi ke kursus kawen...
dan berhadapan dengan situasi camni...
sila komen...pada borang penilain..
jangan segan2 dan takut..

2. Peserta
Saya juga pernah menjadi peserta kursus kahwin..
apa yang patut kita setkan di minda...
1. bagaimana kita nak buat persiapan sesudah kahwen?
2. Apa yang kita perlukan untuk mendidik dan memimpin si isteri@suami nanti?
3. Bila sudah anak para mujahid kecil n mujahidah kecil nnt,
camna kita nak bentuk mereka?
cukup sekadar pengasuh @ ibu @ abaikn saja si kecil tu?
Mujahid Kecil yang menanti masa utk mengubah dunia




4. Apa persiapan kita untuk hadapi cabaran mendatang?
cukup ke sekadar cinta?
(Ni soalan common kan??)
skrg ni byk sgt dh kes cerai..
apa punca?
salah faham...
terlalu cemburu...
xserasi...
(dulu sebelum kawen bukan main serasi lagi..skrg x pulak.haish...)
ok...biarkan dorg..
pandang diri kita...dan tanya diri..
apa strategi kita bila hadapi cabaran2 ni semua?
apa teknik kita nk gunakan utk kekalkan kemesraan dgn pasangan?
mudah2an kekal sampai tua...


kita nak tgk mujahid kecil tadi membesar bersama2 pasangan kita..
nak tgk mujahid kecil tadi mengukir sejarah gemilang bersama psgan kita.
Menanti pejuang yang akan kembali!!

Membentuk dan mendidik dari dalam keluarga lagi...



Ingatlah...
kita adalah tapak ummah masa depan..
mujahid kecil itu pembangun gemilang ummah..
kalau kita sudah bergoncang bagai gempa..
besar kemungkinan..
generasi terkemudian akan tertimbus dengan keruntuhan akhlak..
terkubur sendirian segala cita-cita dan harapan..
www.tips-fb.com

2 Pendapat:

ifa said...

semoga kita dapat mengubah diri kita menjadi yang lebih baik. amin.

Adi Wahab said...

InsyaAllah...Allahumma ameen.

Dari Mana Mereka?

free counters

Template by:
Free Blog Templates