Bagi Souvenier utk insan yang kita hargai...

Followers

Tuesday, March 1, 2011

Laskar Pelangi..

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Jari-jari terasa keras,
rasa hendak berhenti dalam semua perkara.
tapi bagi gagah jugak untuk kongsi perkara ini..

Cerita mesti tonton

Laskar pelangi..
Ada yang sarankan untuk menonton cerita ni..
sekarang, aku pulak nak cadangkan pada semua2 orang..
untuk tengok cerita ni...
penuh dengan pengajaran...
baru saja selesai tadi.

Kisah berputar di suatu tmpat,
SD Muhammadiyah,
sekolah kayu....
kelihatan sangat2 daif..
kalau hujan, pasti banjir...
kalau dirempuh, insyaAllah, runtuh...
guru hanya 3 orang..
mengajar tanpa mengharapkan balasan..
gaji yang tertunggak selama 2bulan..
tp x melunturkan semangat guru2 ini..
**tapi sorang tarik diri juga bila dah masuk tahun 5 pengajian..
**maybe sbb x tahan kot...
**so tinggal 2 jek guru pada tahun 5..

Sekolah ini utk anak2 yang daif..
pelajar 10 orang saja...
tak berkembang..
anak2 ni datang dengan semangat untuk belajar..
orang ramai sibuk mengata,
bila belajar disana,
hasilnya akan jadi kuli juga..

tapi, 
di sekolah ini lah...
terdidik jiwa2 yang kental..
tidak mudah berputus asa.
menjadi manusia yang memberi sebanyak-banyak nya,
dan bukan yang menerima sebanyak-banyaknya..

aku tertarik dengan perwatakan lintang..
**boleh kata sebagai watak utama juga..
pertama kali datang..
berbasikal...
tanpa kasut..
tapi semangat utk belajar...
genius dalam matematik..
anak seorang nelayan,

dia selalu mainkan peranan penting,
bagi motivasi kawan2 yang lain...
ikal yang putus cinta...
diberi semangat supaya tak putus asa...
sesudah dari kematian mudir mereka...\
ibu muslimah...tinggal sorang2 jek..
dia hampir menyerah...
murid2 pon dah mula xdatang kelas bila cikgu muslimah x datang sek 5 hari..
yang tinggal si Lintang ni dan Ikal..

Lintang yang main peranan..
bagi semangat pada ikal n kawan2 die yang lain...
dorg usaha sendiri, walaupun xda cikgu muslimah...
PASSION...
ni words yang sesuai utk babak ni...

sampai depa menang pertandingan kuiz antara sekolah...
Lintang perform...dia ligat dalam matematik..
tp bila dia balik utk tunjukkan sijil kat ayah die..
ayah die x pulang2...
Lintang amik peranan utk jada adik2 die...
terpaksa berhenti sekolah...

nak tau apa kesudahannya??
jom tengok sendiri...
bes2...
(padahal dah x larat nak taip..)

ok...
jumpa lagi di artikel mendatang...
www.tips-fb.com

0 Pendapat:

Dari Mana Mereka?

free counters

Template by:
Free Blog Templates