Tidak semuanya Indah...

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi
Luahan Rasa : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Aku pasti..
Semua manusia hendakkan kesenangan berlarutan berpanjangan,
tapi itu mustahil...

Asal nama manusia..
pasti ia akan diuji..
Semak surah Al-Ankabut, ayat 2-3
Allah nyatakan...
semuanya akan diuji..
caranya sahaja berbeza,.
ada ujian dengan kesenangan..
ada pula diuji dgn kesusahan
macam ni la kehidupan aku sekarang...
rasa nak semuanya berjalan lancar..
tapi tidak bertindak untuk melancarkan keadaan...
akibatnya, tertekan sorang2..

kadang-kadang,
dlam kehidupan ini,
kita perlu buat pilihan yg akan melibatkan manusia lain...
kita tak akan mampu nak penuhi kehendak semua orang..
kadang2, kita akn mnyinggung perasaan org lain..
bukan sngaja..ttpi kita bertindak diatas kapasiti seorang manusia..
KITA HANYA ADA KEMAMPUAN YANG TERHAD.
(aku minta maaf pada sesiapa yg pernah tersinggung kerana diri ni)

Ada pula...
bila kita buat baik...
dipijaknya kepala kita...
tapi bila kita membela hak kita...
dikatanya kita cuba menganiaya dia..
macam2 ragam..
hadapilah semua tu..
belajarlah dari kehidupan untuk jadi manusia yang matang..
matang pemikiran...matang perbuatan..
mungkin aku bila dgn kawan2 bertindak mcm kebudak2an skit..
tpi aku harap hnya satu..
mesranya kami membuahkan kemanisan kenangan..
bukannya pahit untuk ditelan..

mungkin ini boleh dikatakan rungutan..
rungutan dari hati yang memberontak..

Nasihat buat diri sendiri.:

sampai bila nak merungut?
Diri lemah tidak dikuatkan...
Masalah datang tidak diselesaikan..
Akhlak pula tak dihiasi dengan Iman..
Jauh dengan Tuhan...
Tak tahu nak tgk salah diri sendiri,
jangan salahkan orang lain saja..
nnt orang menyampah kat kita..
jangan buat tindakan kurang bijak..
maki hamun orang bila dah tertekan..
dah macam orang hilang waras..
bahasa kasarnya,
Otak letak kat lutut.
(dah lama xguna...phrasa yg aku rasa boleh hina orang tahap gaban)
sudah-sudahlah...
belajarlah kawal diri,emosi tu..
Kalau orang kritik fizikal...
jangan pula kita tunjukkan yg mental pon x ok..
ok..stop..
makin banyak bercakap..makin banyak salahnya...

konklusinya..
hari ini aku masih tak study...
(Jangan ditiru artikel ini, macam manusia yang berada diluar kawalan keimanan)

MINTA MAAF PADA SEMUA YANG AKU PERNAH BUAT SALAH!!!
MAAFKAN AKU!!

Comments

me_yana said…
artikel yang menarik..! ngee..
Adi Wahab said…
thanks...
klu ada yg kurang baik dlm artikel tu..
abaikan jek k..

*tegur2 kalau aku da silap..

Popular posts from this blog

Terima kasih atau Jazakallah Khairan....

Hukum Bersalaman dan Aurat dengan Kakak/Abang Ipar

Ketika Musibah Menimpa