Kisah Munkar : Abd Rahman Bin Auf masuk syurga dgn merangkak??
Assalamualaikum...
Kisah ni ttg sorang sahabat Nabi Muhammad yang termasuk dlm "10 SAHABAT YG DIJANJIKAN SYURGA"..tp kisah ni seolah2 sahabat ini hina. Mari kita melihat, sejauh mana kebenaran cerita ni. Islam bukan memusuhi kekayaan..tp Islam mengajar cara kita menguruskan kekayaan.
Cerita ini disebut oleh Abu al-Qasim bin Muhammad al0Asfahani yg lbh dikenali dgn nama penegak Al-Sunnah,(1/257). Didalam Sifatul Safwah oleh Ibn al-Jawzi (1/159-160), Siyar A'lam An-Nubala' oleh al-Zahabi (1/76-77), Tarikh Dimasyq oleh Ibn Asakir (32/254,263-268), Hilyah al-Awliya' (1/98) dan lain-lain.
Antara kisah2nya..
Pada suatu ketika, Aisyah RA duduk dirumahnya, tiba-tiba beliau mendengar suara yg menggemparkan kota Madinah. Beliau berkata "Apa ini?" Mereka berkata: "Rombongan dagang yg pulang membawa barang dagangan kepunyaan Abdul Rahman Bin Auf dari Syam"
Rombongan tersebut merangkumi 700 buah kenderaan. Aisyah RA berkata "Sesungguhnya saya mendengar Rasulullah S.A.W bersabda 'Saya melihat Abdul Rahman Bin Auf masuk syurga dgn merangkak.'" Berita itu sampai ke pengetahuan Abdul Rahman Bin Auf, lalu beliau segera menemui Aisyah RA dan bertanya ttg kebenara berita yg sampai kepadanya itu.
Aisyah RA memberitahu hadith tersebut kepada Abd Rahman Bin Auf. Setelah mendgr penjelasan tersebut Abd Rahman berkata: "Demi Allah,segala barang yg dibawa oleh rombongan tersebut adalah utk fisabilillah"
Dlm satu lafaz menyebut " sekiranya saya mampu, saya akan memasuki syurga dlm keadaan berdiri," lalu beliau mewakafkan kesemua barang tadi fisabilillah. Didlm suatu riwayat yg lain, Rasulullah bersabda "Wahai Abd Rahman, engkau termasuk dari org yg kaya2.Engkau tidak akn masuk syurga melainkan dgn merangkak. berilah pinjaman kepada Allah SWT, nescaya Allah SWT membebaskan dua kaki anda"
Dalam riwayat yg lain, Rasulullah bersabda "Aku melihat,tiba2 aku mendengar gesekan sepatu dihadapanku, lalu aku berkata 'Siapa ini?' Lalu dikatakan 'ini Bilal' lalu aku melihatnya. Tiba2 aku dapati org2 fakir Muhajirin, zuriat org2 beriman berada di syurga paling tinggi. Hiinggalah Baginda S.A.W bersabda "Kemudian umatku dibentang seorang demi seorang, ttp Abd Rahman berjalan dgn lambat sekali dan aku melihat keadaanya amat bersusah payah".
Apabila beliau melihatku, beliau menangis. Aku berkata "Abd Rahman Bin Auf, apakah yg membuatkan engkau menangis?" Jawabnya "Demi Tuhan yg membangkitkan tuan dgn kebenaran, aku tidak pernah melihat tuan sehingga aku menyangka tidak akan melihat tuan selama-lamanya kecuali selepas tempat2 yg membuatkan rambutku menjadi uban" Aku berkata "Kenapa begitu?" Jawabnya "Kerana hartaku yg byk itu, aku masih dihisab dan diperiksa slpas tuan"
Kisah ini MUNGKAR JIDDAN (SGT MUNGKAR) dan LEMAH. Imam Ahmad meriwayatkannya (6/115) drpd Ammarah daripada Sabit drpd Anas RA. Ammarah ialah Ibn Zadan Abu Salmah al-Saidalani. Hadith riwayatnya adalah Lemah. Kata Imam Ahmad, "Beliau meriwayatkan hadith2 Mungkar drpd Sabit bin Anas". Ad-Darrulqutni menyatakan "Beliau seorang yg lemah" Kata Abu Daud "Beliau tidak begitu" .
Dlm sanad kisah diataas, terdapat seorang bernama Ali bin Yazis al-Alhani. Beliau seorang yg lemah. Jalan lain tentang kisah ini diriwayatkan drpdIbn Sa'ad (3/131) dan Ibn 'Adiy dlm Al-Kamil (3/12) dari Sulaiman bin Abd Rahman al-Dimasyqi drpd Khalid Bin Yazid bin Abi Malik drpd bapanya drpd Atha' bin Abi Rabah drpd Ibrahim drpd Abd Rahman Bin Auf drpd bapanya.
Khalid Bin Yazid bin Abu Malik seorang yg Matruk Al-Hadith (ditnggalkan hadith2nya) dan Ibn Ma'in menuduh beliau berdusta. Imam Az-Zahabi menyatakan dlm Siyar A'lam An-Nubala'(1/76-77) ketika membuat ulasan ttg peristiwa ini. Dikeluarkan oleh Ahmad dlm Musnadnya drpd Abdul Samad bin Hassan drpd Ammarah katanya "Hadith ini Mungkar"
Imam Az-Zahabi menyatakan "walaubagaimanapun andai kata Abd Rahman terlambat memasuki syurga drpd sahabat2nya kerana dihisab terlebih dahulu dan memasuki syurga dgn merangkak. Namun kedudukannya didalam syurga tidaklah sama dgn kedudukan Ali dan Az-Zubir RA.huma.
"Saya suka menyatakan andai kata kisah ini betul, bagaimana ia diriwayatkan dalam hadith Mungkar dan Dha'if. Bukankah Rasulullah S.A.W sudah mengakui Abd Rahman Bin Auf adalah antara 10 sahabat yg disaksikan sbgai org yg akan masuk syurga dlm satu majlis tanpa menyebut beliau masuk syurga lebih lambat atau masuk syurga dgn merangkak."
Rasulullah S.A.W menyebut Abu Bakar, Umar, Utsman, Ali, Talhah Bin Ubaidillah, Az-Zubair Al-Awwam, Abd Rahman Bin Auf, Sa'ad Bin Abi Waqqash, Sa'id Bin Zaid bin Amru bin Nafil dan Abu Ubaidah Al-Jarrah didalam syurga . Fadhail As-Sahabah oleh Imam Ahmad (278)
Dalam Manakib, beliau menjelaskan Abd Rahman Bin Auf adalah Ahli Badr, lalu Baginda S.A.W bersabda "Buatlah apa yg kamu ingini. Syurga wajib bagi kamu dan aku (Nabi) telah mengampuni kamu". Hadith Riwayat Ahmad dalam Al-Musnad (1/80) dan Bukhari no. 3007. Abd Rahman Bin Auf juga terlibat dalam bai'ah Ar-Ridwan.
Rasulullah sendiri pernah solat dibelakang beliau. Lihat Al-Musnad (4/249-250)
Moga kita terhindar dari kisah2 yang menjatuhkan nilai agama dan tokoh-tokohnya...Berhati2 ketika mendapat sesuatu cerita..tapis sebaiknya, semak keshahihannya.Wallahua'lam.
Kisah ni ttg sorang sahabat Nabi Muhammad yang termasuk dlm "10 SAHABAT YG DIJANJIKAN SYURGA"..tp kisah ni seolah2 sahabat ini hina. Mari kita melihat, sejauh mana kebenaran cerita ni. Islam bukan memusuhi kekayaan..tp Islam mengajar cara kita menguruskan kekayaan.
Cerita ini disebut oleh Abu al-Qasim bin Muhammad al0Asfahani yg lbh dikenali dgn nama penegak Al-Sunnah,(1/257). Didalam Sifatul Safwah oleh Ibn al-Jawzi (1/159-160), Siyar A'lam An-Nubala' oleh al-Zahabi (1/76-77), Tarikh Dimasyq oleh Ibn Asakir (32/254,263-268), Hilyah al-Awliya' (1/98) dan lain-lain.
Antara kisah2nya..
Pada suatu ketika, Aisyah RA duduk dirumahnya, tiba-tiba beliau mendengar suara yg menggemparkan kota Madinah. Beliau berkata "Apa ini?" Mereka berkata: "Rombongan dagang yg pulang membawa barang dagangan kepunyaan Abdul Rahman Bin Auf dari Syam"
Rombongan tersebut merangkumi 700 buah kenderaan. Aisyah RA berkata "Sesungguhnya saya mendengar Rasulullah S.A.W bersabda 'Saya melihat Abdul Rahman Bin Auf masuk syurga dgn merangkak.'" Berita itu sampai ke pengetahuan Abdul Rahman Bin Auf, lalu beliau segera menemui Aisyah RA dan bertanya ttg kebenara berita yg sampai kepadanya itu.
Aisyah RA memberitahu hadith tersebut kepada Abd Rahman Bin Auf. Setelah mendgr penjelasan tersebut Abd Rahman berkata: "Demi Allah,segala barang yg dibawa oleh rombongan tersebut adalah utk fisabilillah"
Dlm satu lafaz menyebut " sekiranya saya mampu, saya akan memasuki syurga dlm keadaan berdiri," lalu beliau mewakafkan kesemua barang tadi fisabilillah. Didlm suatu riwayat yg lain, Rasulullah bersabda "Wahai Abd Rahman, engkau termasuk dari org yg kaya2.Engkau tidak akn masuk syurga melainkan dgn merangkak. berilah pinjaman kepada Allah SWT, nescaya Allah SWT membebaskan dua kaki anda"
Dalam riwayat yg lain, Rasulullah bersabda "Aku melihat,tiba2 aku mendengar gesekan sepatu dihadapanku, lalu aku berkata 'Siapa ini?' Lalu dikatakan 'ini Bilal' lalu aku melihatnya. Tiba2 aku dapati org2 fakir Muhajirin, zuriat org2 beriman berada di syurga paling tinggi. Hiinggalah Baginda S.A.W bersabda "Kemudian umatku dibentang seorang demi seorang, ttp Abd Rahman berjalan dgn lambat sekali dan aku melihat keadaanya amat bersusah payah".
Apabila beliau melihatku, beliau menangis. Aku berkata "Abd Rahman Bin Auf, apakah yg membuatkan engkau menangis?" Jawabnya "Demi Tuhan yg membangkitkan tuan dgn kebenaran, aku tidak pernah melihat tuan sehingga aku menyangka tidak akan melihat tuan selama-lamanya kecuali selepas tempat2 yg membuatkan rambutku menjadi uban" Aku berkata "Kenapa begitu?" Jawabnya "Kerana hartaku yg byk itu, aku masih dihisab dan diperiksa slpas tuan"
Kisah ini MUNGKAR JIDDAN (SGT MUNGKAR) dan LEMAH. Imam Ahmad meriwayatkannya (6/115) drpd Ammarah daripada Sabit drpd Anas RA. Ammarah ialah Ibn Zadan Abu Salmah al-Saidalani. Hadith riwayatnya adalah Lemah. Kata Imam Ahmad, "Beliau meriwayatkan hadith2 Mungkar drpd Sabit bin Anas". Ad-Darrulqutni menyatakan "Beliau seorang yg lemah" Kata Abu Daud "Beliau tidak begitu" .
Dlm sanad kisah diataas, terdapat seorang bernama Ali bin Yazis al-Alhani. Beliau seorang yg lemah. Jalan lain tentang kisah ini diriwayatkan drpdIbn Sa'ad (3/131) dan Ibn 'Adiy dlm Al-Kamil (3/12) dari Sulaiman bin Abd Rahman al-Dimasyqi drpd Khalid Bin Yazid bin Abi Malik drpd bapanya drpd Atha' bin Abi Rabah drpd Ibrahim drpd Abd Rahman Bin Auf drpd bapanya.
Khalid Bin Yazid bin Abu Malik seorang yg Matruk Al-Hadith (ditnggalkan hadith2nya) dan Ibn Ma'in menuduh beliau berdusta. Imam Az-Zahabi menyatakan dlm Siyar A'lam An-Nubala'(1/76-77) ketika membuat ulasan ttg peristiwa ini. Dikeluarkan oleh Ahmad dlm Musnadnya drpd Abdul Samad bin Hassan drpd Ammarah katanya "Hadith ini Mungkar"
Imam Az-Zahabi menyatakan "walaubagaimanapun andai kata Abd Rahman terlambat memasuki syurga drpd sahabat2nya kerana dihisab terlebih dahulu dan memasuki syurga dgn merangkak. Namun kedudukannya didalam syurga tidaklah sama dgn kedudukan Ali dan Az-Zubir RA.huma.
"Saya suka menyatakan andai kata kisah ini betul, bagaimana ia diriwayatkan dalam hadith Mungkar dan Dha'if. Bukankah Rasulullah S.A.W sudah mengakui Abd Rahman Bin Auf adalah antara 10 sahabat yg disaksikan sbgai org yg akan masuk syurga dlm satu majlis tanpa menyebut beliau masuk syurga lebih lambat atau masuk syurga dgn merangkak."
Rasulullah S.A.W menyebut Abu Bakar, Umar, Utsman, Ali, Talhah Bin Ubaidillah, Az-Zubair Al-Awwam, Abd Rahman Bin Auf, Sa'ad Bin Abi Waqqash, Sa'id Bin Zaid bin Amru bin Nafil dan Abu Ubaidah Al-Jarrah didalam syurga . Fadhail As-Sahabah oleh Imam Ahmad (278)
Dalam Manakib, beliau menjelaskan Abd Rahman Bin Auf adalah Ahli Badr, lalu Baginda S.A.W bersabda "Buatlah apa yg kamu ingini. Syurga wajib bagi kamu dan aku (Nabi) telah mengampuni kamu". Hadith Riwayat Ahmad dalam Al-Musnad (1/80) dan Bukhari no. 3007. Abd Rahman Bin Auf juga terlibat dalam bai'ah Ar-Ridwan.
Allah berfirman :
* ôs)©9 _ÅÌu ª!$# Ç`tã úüÏZÏB÷sßJø9$# øÎ) tRqãèÎ$t7ã |MøtrB Íotyf¤±9$# zNÎ=yèsù $tB Îû öNÍkÍ5qè=è% tAtRr'sù spuZÅ3¡¡9$# öNÍkön=tã öNßgt6»rOr&ur $[s÷Gsù $Y6Ìs% ÇÊÑÈ
18. Sesungguhnya Allah Telah ridha terhadap orang-orang mukmin ketika mereka berjanji setia kepadamu di bawah pohon[1399], Maka Allah mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu menurunkan ketenangan atas mereka dan memberi balasan kepada mereka dengan kemenangan yang dekat (waktunya)[1400].
Rasulullah sendiri pernah solat dibelakang beliau. Lihat Al-Musnad (4/249-250)
Moga kita terhindar dari kisah2 yang menjatuhkan nilai agama dan tokoh-tokohnya...Berhati2 ketika mendapat sesuatu cerita..tapis sebaiknya, semak keshahihannya.Wallahua'lam.
Comments