Kamu adalah kamu, dan aku adalah Hadi...

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Sebab apa aku tulis artikel ni?
Sebab aku adalah Abdul Hadi Putera Lelaki kepada Abdul Wahab..
tadi termenung...fikiran diawangan..
teringat beberapa peristiwa saat aku masih lagi kecil..
masa aku sekolah rendah, sekolah Al-Mashoor,
Sekolah Sepintar, KMK,
dan hinggalah skrg ni...aku di UTM...

Dah bnyak benda yg aku dah hadapi...
Senyum, Muram, Takut, Pelik, Sedih...
semua aku dah hadapi...
aku hadapi dengan aku sebagai watak utama..
sebgai Abdul Hadi..

1. Budak kecil yang cemburu..
Masa kecil2...
aku selalu lumba lari..
kalah..
baca Al-Quran,
aku selalu lambat dan gagap..
Jeles dengan orang lain..
aku nak lari laju, aku nak baca Quran dengan cekap..
aku xpandai main bola..selalu disisihkan..
jeles...aku nak main bola juga..
ajarla aku...

masa ni la aku byk belajar...
dah nama pon kanak2..

2. Sekolah rendah..
masa sekolah rendah ni..
aku mula kenal kawan2 di kawasan rumah, 
blajar men bola dgn sorang brader ni...
kami men gasing..n sngat2 seronok men gasing..
bagi pusing atas tangan...
hayun kuat2..lama2 dah jadi mahir...
Aku suka jadi Abdul Hadi...

 kat sekolah..
orang suka perli aku,
mcm2 gelaran dpt..
pak itam gonggok,
padi,(sbb dekat dgn nama aku...)
apa pon yg mereka panggil...
aku tetap Abdul Hadi..

Time sekolah rendah juga...
aku suka bersaing dgn seseorang dlm pelajaran..
dia mmg slalu menang dgn aku...
sampai UPSR..
Alhamdulillah...dpt berdiri setanding dengan dia..
Al-Quran pon dah kurang gagap skit..
lari pon dah xjauh kena tinggal...
ok la tu kan...
aku terus mengubah diri...
sebab aku adalah Abdul Hadi...dan bukan orang lain..

3. Di Al-Mashoor Lil Banin...

Bila masuk..
aku terkontang kanting sorang diasrama...
first time ddk asrama..
masa tu, manja masih menebal..
takut x mampu berdikari..
masa tu plak, ummi n abah g haji..
sudah...sapa nak amik aku balik rumah??
bila minggu yg dibenarkan balik...
aku akan hitung hari..hari rabu dah kemas beg siap2 dah..
padahal rumah dekat jek..
aku paksa diri utk latih berdikari...
aku lakukan semua ni...
untuk merubah satu susuk tubuh supaya lebih berani,
susuk tubuh yang diberi nama Abdul Hadi...
Satu perkara yang paling aku bersyukur..
disinilah aku mula mengorak langkah..
memahami diri sebagai seorang muslim..
melangkah kagum kerana aku Muslim..
Alhamdulillah..

4. SBPI Rawang a.k.a. Sepintar..

Alhamdulillah...
usaha latih berdikari sebabkan aku tekad utk berpindah..
16 tahun, aku merantau ke Selangor..
masuk2 asrama, awal2 skali..
aku sorang jek budak laki dari penang..
terkontang kanting aku nak tukar 'loghat' KL..

Bola --> Bole,
Siti Nur Haliza --> Siti Nur Halize,
Camca --> Camce (padahal KL sebut 'sudu')

Habis huruf 'A' dibelakang skali aku tukar..
pelik jadi bunyinye..
pikir2 balik...sangat2 malu..
tapi perkara tu lah yg memberi pngajaran pada aku.
SBPI Rawang,
banyak memberi kenangan,
aku aktif sukan disini sbgai pelari jarak jauh,
aku berlakon sketsa sbgai Tok Janggut,
jadi pengawas sekolah,
Disini aku kenal rakan2 dari negeri lain...
Disini aku merantau berjauhan dengan keluarga,
Disini aku mula berani memikirkan masa depan yg lebih jauh..
Sebab aku ingin membentuk diri..
hanya 1 diri ku yang Allah beri..
diri yang bernama Abdul Hadi..

Jarang2 bercerita tentang sejarah hidup aku..
tapi kali ni, aku cita sikit dari berjuta kenangan yg aku ada..
tujuannya aku cita..untuk kongsi 1 benda jek...


"Kita Tak Perlu Jadi Orang Lain, 
Tapi Jadilah Diri Kita Sendiri"

Apa jua pandangan orang pada kita,
kita adalah diri kita sendiri,
Kalau kita berasa diri kita teruk atau serba kekurangan,
kita bertanggungjawab untuk mengubah diri kita sendiri,
Ya, kita tidak sempurna,
tapi kita mampu menghampiri kesempurnaan,
caranya, kita perlu selalu baiki diri..
tiada pilihan lain..
Mungkin org lain bijak dalam sains dan kita tidak,
mungkin org lain sangat pandai bersukan dan kita tidak,
mungkin orang lain sangat pandai menguruskan masa dan masalah,
sedangkan kita kurang bijak.
Apapun perkara yang orang lain lebih dari kita,
kita kena ingat, kita ada kelebihan kita tersendiri,
Gali dan Asah lah bakat yang ada..
Pahatlah tinta sejarah dimata dunia,
kita tak perlu bimbang dengan kelebihan yang ada pada orang lain..
Memperbaiki apa yang kurang,
Mengasah kelebihan yang ada..
InsyaAllah,
kita mampu untuk jadi,
"Permata Islam Di Dunia"

Sebagai akhiran,
satu ayat Al-Quran dari Allah,
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah,
apa2 keadaan yang ada pada sesuatu kaum,
sehinggalah mereka mengubah diri mereka sendiri"
(Surah Ar-Ra'du, ayat 12)
 Moga ada manfaat bersama...

Comments

Miftahul Huda said…
Artikel yg sgt bermanfaat..
Byk pengajaran dan nilai positif yg dibawa...
Thanx!
Moga selamanya Abdul Hadi..hehe.=)
Subhanallah.. Sangat menginsafkan diri y serba kekurangan ni.. Jazakallahu khairan.
aQmam JaFFar said…
ye betui..kite x perlu jadi org lain.
diri kite,kite sendiri yg mencoraknye
Akin Saidah said…
muhasabah diri sebentar..saya saidah sakinah aka akin...hehe

mane part duk johor plak?
Adi Wahab said…
Miftahul huda -- Thanks..sentiasa positif k..just be urself..ok?

Ummu Salamah -- Jazana Waiyyak...

Aqmam Jaffar -- Betul!!setuju3..apa pon yang berlaku..kita adalah kita...

Ibnul'araby -- thanks abg id..abg id pn motivater yg byk beri kesan pada adi..
ur words "jadikan perkara negatif tu sebagai 1 cabarn untuk kita"
((walaupun ayat ni abg id gtau pada masyithah, adi tumpang pasang telinga, n amik hikmah..heheh..kire curi gak la ni..hehe)

akin -- Jadilah akin..hehehe
part johor x sempat...dh sangat2 mengantuk semalam...tp stakat pngalaman yg da..cukup la kot..panjang2 org boring...
Chaoi said…
why not just be yourself..nice entry hadi...inilah insan yang bernama Abdul hadi..
Adi Wahab said…
Macam pernah dengar statement 1st tu sblum ni...hehehe..
thanks..yups...
aku adalah abdul hadi dan kamu adalah sahrul amri

Popular posts from this blog

Terima kasih atau Jazakallah Khairan....

Hukum Bersalaman dan Aurat dengan Kakak/Abang Ipar

Ketika Musibah Menimpa