Apakah Ibrah yang aku dapat dari BATAM??

Penulis : Abu Faris 'Audah Abdul Hadi

Alhamdulillah..selamat pergi dan sudah pon pulang..
dari Pulau Batam, Indonesia..

Dah berabuk blog ni...
internet kat bilik aku susah dpt time dekat2 nak abis sem..
bila dah balik tenet laju...tp malas nak men tenet..
tu yg x update pe2..

ok...klau pengalaman kami disana, 
boleh baca blog rakan2 disini dan di sini,
artikel kali ni, 
saja nak kongC beberapa perkara,
selain dari pengalaman...

pertama sekali, 
dalam perjalanan pergi,(atas bot)..
aku terfikir,
sejauh mana Islam dpt bersama diri aku dalam musafir ke Batam, 
aku harapkan aku dapat bergerak sebagai seorang Muslim,
cukup sekadar memandang, sudah tau yg diri ini Muslim,
(walaupun diri ini x lah sebaik mana pon)
antara 3 kemungkinan,

1. Islam harum bersama diri
2. Tiada apa2 yg dapat Islam tumpang pada diri
3. Terfitnah Islam dek kerana diri.

**saat mula perjalanan..rasa teringin sangat nak gtau kwn2..
moga kita semua bergerak sbagai seorang Muslim**

Batam, tak lah maju mana...
kelihatan dari banyak segi..lebih mundur dari tempat yg aku duduk...
Alhamdulillah...Allah berikan kesenangan hidup pada aku...
sepanjang perjalanan aku di Batam,
aku perhatikan kehidupan sesetgh penduduk disana...
ada yg mandi di takungan air, kat takungan tu nampak cam kurng bersih..
(cam ada sampah2 di situ)
ada pula yg masuk dalam sungai yg penuh dgn brg buangan yg tersangkut, 
nmpak cam sedang cari sesuatu..

Pastu,semestinya, 
dapat kenal sikap kawan2 dgn lebih mendalam..
mcm2 ragam...hehe..
apa yg penting, 
cari kelebihan mreka utk digunakan pada Islam..
keburukan rakan2, jgn pula kita dedah2kan pada org..
sbb kita kena fikir, andai kita yg kena, mcm mana?
apapon...
Aku harap ukhwah ini dapat diteruskan..


Pandang-pandang setiap ciptaan, 
Fikir cerna kehebatan Tuhan,
Disana terselit berjuta kekuatan,
Untuk hambaNya tempuhi cabaran kehidupan.

Comments

Popular posts from this blog

Terima kasih atau Jazakallah Khairan....

Hukum Bersalaman dan Aurat dengan Kakak/Abang Ipar

Ketika Musibah Menimpa